JIŘÍ KOBZA shrnuje, čím vším se vyznamenala Fialova vláda v rámci šaškárny zvané Předsednictví Rady Evropské unie a na číslech dokazuje, že zchudnutí české veřejnosti bude ještě drastičtější – za což ji Brusel pochopitelně chválí

Končící české předsednictví v Radě Evropské unie bylo jen velmi drahou řadou neúspěchů a blamáží s jedním velkým fiaskem na závěr. Českou republiku a české občany jednoznačně fakticky poškodilo, a to hlavně dlouhodobě.

Rozšíření likvidačního systému emisních povolenek

Minulý víkend Evropská unie za podpory české vlády (a pod českým předsednictvím) rozšířila systém obchodování (či spíše spekulací) s emisními povolenkami počínaje rokem 2027 na oblast vytápění budov (včetně rodinných domků a bytů) a silniční a námořní dopravy. Tedy i na občany a jejich  domácnosti. Od roku 2028 mají být do systému obchodování s povolenkami zahrnuty také spalovny komunálního odpadu.

Toto rozhodnutí je likvidační pro český průmysl a povede k výraznému růstu cen energií, pohonných hmot a dalšího zboží a služeb. Jde o zpřísnění a rozšíření fungování trhu s emisními povolenkami, což je ústřední bod tzv. Zelené dohody pro Evropu (Green Deal).

Podnikatetelé a firmy budou nyní muset také mnohem více a častěji platit za emise oxidu uhličitého. Bezplatné certifikáty pro firmy se totiž mají do roku 2034 postupně zrušit.

A české domácnosti budou (nejpozději) od roku 2027 platit ještě mnohem více peněz za benzin, naftu i za topení plynem nebo uhlím.

Věrolomnost a vazalství Fialovy vlády

Česká vláda nejen, že toto opatření nevetovala, ale dokonce jej aktivně prosazovala a ještě se tím veřejně chlubí – viz například twitterový účet „dvojministra“ Jurečky.

„Budeme tlačit na Evropskou komisi, aby uvolnila emisní povolenky, což zlevní energie“, prohlašoval vloni v září těsně před volbami současný premiér Petr Fiala.

Jeho vláda nyní v Evropské unii pomohla odhlasovat a prosadit pravý opak. Kromě rozšíření systému emisních povolenek se zároveň zrychlí tempo, jakým budou muset firmy z různých odvětví snižovat emise oxidu uhličitého, což je hlavní kánon nového zeleného unijního náboženství.

Navíc v roce 2024 má být z již tak deformovaného trhu staženo 90 milionů kusů emisních povolenek – a v roce 2026 pak dalších 27 milionů. Což opět vyžene jejich cenu nahoru.

Schválené opatření bude mít negativní vliv zejména na ceny tepla (dálkového vytápění), jak potvrzuje i ředitel Teplárenského sdružení České republiky Martin Hájek: „Vzhledem k výraznému přitvrzení klimatických cílů očekáváme růst ceny povolenky, což se bude promítat do cen tepla“, uvedl.

Kdo bude vydělávat na krizi?

Po celou dobu svého fungování bylo naše předsednictví Evropské unie pasivní a namísto snahy o hájení našich národních zájmů, což ekonomicky v prvé řadě znamená hájení zájmů našeho průmyslu, v podstatě jen naplňovalo cizí příkazy. A rozšíření systému emisních povolenek – a umělé zdražení dalších komodit zásadních pro každodenní život občanů – bylo v tomto smyslu jen pomyslným posledním hřebíčkem do rakve.

Je až šílené, že česká vláda na něco takového kývla uprostřed největší novodobé (byť do značné míry uměle vyvolané) energetické krize, kdy se ze řetězu utržené ceny energetických komodit musí stropovat vládními regulacemi – a rozdíly nesmyslně z veřejných peněz kompenzovat jejich producentům a spekulantům.

Doprovodným efektem tohoto nejnovějšího unijního nesmyslného a škodlivého rozhodnutí je vytvoření tzv. Sociálního klimatického fondu, který má chudším občanům v budoucnu kompenzovat vysoké ceny energií, tepla či pohonných hmot. Pro začátek se z něj má přerozdělovat 87 miliard euro v  letech 2026 až 2032. Tedy v překladu, naprosto uměle vyšroubujeme ceny a někomu část z nich, z peněz všech, zadotujeme. Kam se hrabe RVHP a komunistické pětiletky…

Fialová tragédie

Není to první fatální selhání českého unijního předsednictví. Již před několika měsíci česká vláda aktivně podpořila ukončení prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035. V zemích Evropské unie tak bude prakticky nemožné si po tomto datu pořídit nový automobil na benzín či naftu.

Toto opatření bude likvidační nejen pro široké vrstvy občanů, jelikož razantně stoupnou ceny automobilů a náklady na jejich provoz, ale hlavně pro automobilový průmysl, který je páteří české ekonomiky a exportu.

Další excesy české vlády, namátkou například podpora unijních sankcí proti „neposlušnému“ Maďarsku, souhlas s ručením za další navyšování biliónového unijního zadlužení, protiruské sankce ničící v důsledcích domácí českou ekonomickou a sociální situaci, bezuzdná zbrojní a finanční podpora Ukrajiny či mlčení (znamenající souhlas) k návrhům Konference o budoucnosti Evropy na zrušení jednomyslného hlasování a práva veta členských států v orgánech Evropské unie či k návrhu Evropské komise a Evropského parlamentu na změnu systému voleb europoslanců přinášejícím významné omezení hlasu menších členských států – to jsou jen další zkažené třešně na skrznaskrz prohnilém dortu českého předsednictví Radě Evropské unie ve druhé polovině končícího roku.

„Po ovoci poznáte je“ – zní pravda prověřená dějinami. Proto lze bez jakýchkoli pochybností konstatovat, že vláda Petra Fialy tím, co provedla během půl roku svého předsednictví Radě Evropské unie, poškodila Českou republiku a její občany (a bohužel na velmi dlouhá léta) nejvíce ze všech českých vlád (minimálně) od listopadu roku 1989.

 

AUTOR:  Jiří Kobza

ZDROJ