prostoru už možná každý slyšel, přesto je tu přeci jenom ještě jedna věc k zamyšlení. Týká se to předpovědí počasí. Budu se snažit být konkrétní.

pocasiVím, že vlastností médií má být na sebe upoutat pozornost a vštípit lidem do hlavy, že jsou to právě oni, kteří mají k dispozici jedinečné informace. Vytvářejí v lidech iluzi. Je to jejich práce. Problémem je však to, že se přitom pokřivuje věda. Čtenáři a diváci se nedozvědí nic o původním poskytovali informací. Jsou vlastně podvedeni. A hlavně tímto v současné době meteorologie a klimatologie trpí. (Klimatologie je nedílnou součástí vědního oboru meteorologie. Pracovníci ČHMÚ na to často upozorňují, byť přímo či nepřímo.)

Myslím, že bych nemusel pokračovat dál, protože by to mělo být všem jasné. Média meteorologii a klimatologii poškozují ve velkém. V podstatě téměř žádné informace o počasí v mediálním prostoru nejsou správné. Výjimky tvoří snad jedině specializované portály.

Dobré je, že občas meteorologové a klimatologové jsou čestnými hosty v televizních pořadech, či s nimi se dělají různé rozhovory. Je to ale málo. Navíc nepřítelem zde je čas, omezenost pořadu a závislost na položených otázkách podle představ zaměstnance mediální společnosti.

Jak tomu zabránit? Žádný speciální recept na to neznám. Jedinou možností vidím alespoň občas se podívat na předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu. Někdy to může čtenáři připadat zbytečné, když jsou v podstatě na všech portálech předpovědi stejné. Nicméně je potřeba si plně uvědomit, kdo je hlavní poskytovatelem předpovědí a co vlastně všechno dělají. V předpovědích ČHMÚ mimo jiné bývá psána synoptická situace, a právě už jenom tím, atd., se čtenář může dostat dál. Může pochopit šírší souvislosti. V mediálním prostoru je to skoro nemožné. Tam se vás ani neobtěžují přesměrovat na kvalitnější zdroj.

Jsem přesvědčen, že meteorologie a klimatologie atd., představují skutečné dobro, které se každý den zneužívá ve prospěch vlastních zájmů. Ať klidně společnosti dále zprostředkovávají předpovědi, nemělo by se ale zapomínat, komu jsme za ně vděčni.

Vědecké bádání, třeba i ve formě předpovědi, se má šířit a tím má docházet k všeobecné vzdělanosti. Není to ale možné uskutečnit ve chvíli, kdy se vyloženě skutečný poskytovatel dat utajuje.

Trh s počasím nemůže fungovat. Nedovedu si to představit, jelikož meteorologie je závislá na měření prvků. Těžko může veškerou síť meteorologických stanic vlastnit dvacet firem. Často jsem právě nad tímto tématem přemýšlel. Ano, trh je důležitý, ne ale za cenu poškozování veřejného blaha vědecké gramotnosti. Zprostředkovatelé na trhu by se měli chovat férově a nedávat uživatelům falešné dojmy, že jsou to snad oni, kteří umějí předpovídat.

Není to tak.

A ti kteří umějí… tak stále na věci nic se nemění.

www.chmi.cz