Sportovní podívaná, která se koná každé čtyři roky, má podle analýzy nezávislé společnosti Brand Finance hodnotu něco málo přes 47,5 miliard dolarů. Překonal ji pouze Apple (70,6 miliard dolarů). Google (47,4 miliard dolarů) skončil na třetím místě, napsal server CNN.

vrb44c865_p201207240517501134krát hodnotnější než Řecká národní banka

Údaje z dokumentů Mezinárodního olympijského výboru dokazují, že myšlenka Pierra de Coubertina, zakladatele moderních olympijských her, se finančně vyplácí. Hodnota “značky olympiáda” převyšuje všechny své sponzory, jakými jsou například Samsung (38,2 miliard dolarů), General Electric (33,2 miliard dolarů) a Coca-Cola (31,1 miliard dolarů).

De Coubertin oživil tradici sportovní přehlídky koncem 19. století. Za dalších 116 let, kdy se LOH konaly v Aténách, už měly 134krát větší hodnotu než Řecká národní banka (354 milionů dolarů). Z olympijských her se stala světová značka. Zatímco ekonomika v Řecku upadá, olympijské hry, které v Řecku vznikly původně jako hry zasvěcené bohům, vzkvétají, a ročně se za ně utrácí čím dál tím více peněz.

Za pouhé čtyři roky od ZOH v Pekingu vzrostly celkové příjmy o 38 procent na 5,1 miliardy dolarů. Podobný nárůst za stejný časový úsek se očekává, až se olympiáda v roce 2016 přesune do Rio de Janeira. Podle magazínu Sportcal se dá očekávat, že bude stát 8 miliard dolarů, což odpovídá výdajům za OH ve Vancouveru a Londýně dohromady.

“Není pochyb, že olympijská značka má obrovskou hodnotu. Velká Británie na ní může vydělat až 25 miliard dolarů,” říká generální ředitel společnosti Brand Finance.

Britský sportovní expert Simon Chadwick ale nesouhlasí s tím, že by se hodnota olympiády dala přepočítat na pouhá čísla. “I když nelze popřít, že Mezinárodní olympijský výbor se podílí na financování a rozvoji sportu po celém světě, mnoho z nákladů spojených s provozem olympijských her se vztahuje k zemím, kde probíhají. Ty pak zdroje z investic rozdělí a vloží do jiných projektů, aby by mohly normálně pokračovat,” řekl Chadwick CNN. Dodává, že olympiáda je nejen ekonomicky náročnou záležitostí pro každou zemi, ve které se koná.

Zdroj: http://byznys.lidovky.cz/z-olympiady-se-stala-svetova-znacka-ma-vetsi-hodnotu-nez-google-psw-/firmy-trhy.asp?c=A120727_122513_firmy-trhy_ape