Když vidíte přeplněné regály různými druhy výrobků od různých značek, vypadá to, že máte velkou svobodu výběru. Pravda je však taková, že většinu značek, které jsou na trhu, ovládá 10 velkých firem. Podívejte se, kam sahá tato “chobotnice”. Téměř všechny naše nákupy řídí několik gigantických firem. Coca-Cola, Nestlé, Unilever a další. Říká se tomu iluze volby.

Jednotlivé velké společnosti vyrábí různé výrobky. Takový Unilever nabízí vše od zmrzlin, přes čaje po deodoranty. Coca-Cola má kromě své Fanty či Spritu i sodovky nebo studené čaje. Nikdy se proto nestane, že v podniku, kde nalévají Coca-Colu dostanete i 7up. Smlouvu mívají jen s jednou z “mateřských” firem. A takové Nestlé máme spojené hlavně s čokoládami, ale ono ovládá i trh s kosmetikou pomocí značky L’Oréal.

Podívejte se na pavouka iluze volby, kterého tvoří deset obřích firem:

k0pv0

Zdroj: i dnes cz