Jsou plné vitamínů, čerstvého mléka, zlepší vaše zažívání a dokonale zapadají do zdravého životního stylu. To je jen stručný výběr ze sloganů lákajících ke koupi potravin. Německá organizace Foodwatch srovnala tato tvrzení firem se skutečným obsahem a účinky výrobků. Výsledek? “Zázračnost” u mnoha potravin praskne jako bublina.
Již potřetí mají lidé na stránkách Foodwatch možnost hlasovat v anketě o největšího lháře potravinového průmyslu. Mají tedy vybrat společnost, která si v zájmu co nejvyššího prodeje svého výrobku vymýšlí podle nich tu nejnestoudnější lež. Na seznamu největších hříšníků figurují i výrobky dostupné na českém trhu.
MISTŘI V KLAMÁNÍ PODLE FOODWATCHFerrero – bonbony Nimm2 |
Podle Foodwatch se firma rodičům snaží namluvit, že Nimm2 je efektivním zdrojem cenných vitamínů, už od roku 1962. Pravda je však jiná – zmíněné bonbony nejsou o nic lepší ani zdravější než ostatní sladkosti. Kvůli vysokému obsahu cukru hrozí zubní kaz a obezita. Nejenže zbytečný a umělý vitaminový koktejl nenahradí zdroje vitamínů z ovoce a zeleniny, děti navíc kvůli bonbonům mohou získat mylný pocit, že cukrovinky jsou bohaté na důležité živiny. Výrobce tak u nich maže dělící čáru mezi sladkostmi a ostatními potravinami.
Jak posílit imunitu? Jezte zelí
Další srovnání Foodwatch provedl u jogurtového nápoje Actimel od Danone, který podle výrobce posiluje imunitní systém díky “exkluzivním bakteriím” L. casei defensis. Ty prý dokáží zvýšit výkonnost imunitních buněk až o 25 procent, což Danone rádo dokladuje vědeckými studiemi.
Žádná studie však podle zjištění Foodwatch nedokazuje, že Actimel chrání před nachlazením. Imunitu dokáže trochu aktivovat, stejně jako každý další jogurt. Na rozdíl od běžného jogurtu však Actimel obsahuje dvojnásobnou dávku cukru (10 – 12 procent) a je dražší. Možná proto, že jen v Německu se roční náklady na propagaci tohoto výrobku pohybují mezi 50 – 60 miliony eur.
Britové dokonce propagaci Actimelu zakázali, jelikož prý pro tvrzení Danone o účincích výrobku neexistuje dostatek důkazů. Foodwatch tak doporučuje zůstat u zelí a kefíru jako osvědčenému receptu na zvýšení imunity.
Víc tuků než šlehačkový dort
“Lehká svačinka s báječnou chutí našlehaného mléka,” píše se na stránkách chlazené tyčinky Mléčný řez od Ferrera. Podle Foodwatch je však oproti této pochoutce i čokoládovo – šlehačkový dort břídil, Mléčný řez obsahuje o třetinu tuku a cukru více – celých 60 procent.
Organizace navíc upozorňuje, že koncern Ferrero rád do popředí vystrkuje profesionální sportovce, kteří ujištují, že svých úspěchů dosáhli právě díky sladkostem, čipsům nebo stravování ve fastfoodu.
Denní přísun kalcia? Jen s “přílohou” 48 kostek cukru
Ani na mléčné tyčince Kinder slibující “extra porci mléka” nenechal Foodwatch nit suchou. Kdyby rodiče chtěli z této cukrovinky poskytnout své ratolesti denní přísun kalcia, kterým se reklama tolik ohání, museli by do ní podle zjištění Foodwatch naládovat 13 tyčinek, což vzhledem k obsahu cukru a tuku představuje 48 kostek cukru a půlku másla. Tyčinka Kinder tak hravě předčí i mléčnou čokoládu.
FOODWATCHFoodwatch je německá nezisková organizace, která se snaží upozorňovat na praktiky potravinářských firem, které jdou proti zájmům zákazníka. Zveřejňuje objektivní údaje o složení potravin, které získává na základě vlastního výzkumu a analýz. |
Překvapeni budou při pohledu na žebříček největších baronů Prášilů potravinového průmyslu i milovníci “zdravých” cereálií s mlékem. Zdravé, lehké a vyvážené jsou podle výrobce cereální lupínky Nestlé fitness, které již podle názvu mají pomáhat všem, kdo si chtějí udržet nebo získat štíhlou linii.
Podle Foodwatch by si však lidé toužící po hezké postavě měli dát pozor: ve 100 gramech lupínků najdeme 35,3 gramů cukru. Kvůli sladké snídani navíc dostanete velmi rychle hlad, nepomůže vám ani “zdravější” kombinace s mlékem a ovocem, jak doporučuje výrobce. “Je to jako ládovat se gumovými medvídky zabalenými v listech salátu,” komentuje rady lakonicky Foodwatch.
Pomoc při trávení? Stejná jako u obyčejného jogurtu
Záchranu u jogurtů nehledejte ani při zlém trávení. “Zatočte s pocitem nafouklého břicha,” vyzývají stránky jogurtu Activia, který má podle Danone podpořit lepší trávení, což je prý vědecky dokázáno. Activia má podle Foodwatch stejný vliv jako obyčejný jogurt.