„Probíhá totální demolice dosavadních forem existence: příchod na svět, biologické pohlaví, výchova, vztahy, rodina, dokonce i strava, která se má stát syntetickou.“ – Silvia Guerini, radikální ekoložka, v článku „Od ‚neutrálního‘ těla k posthumánnímu kyborgovi: (2023): „Cyborg: kritika genderové ideologie“.
V současné době jsme svědky zrychlené korporátní konsolidace celého globálního zemědělsko-potravinářského řetězce. Velké datové konglomeráty, včetně Amazonu, Microsoftu, Facebooku a Googlu, se připojily k tradičním agrobyznysovým gigantům, jako jsou Corteva, Bayer, Cargill a Syngenta, ve snaze vnutit světu svůj model potravin a zemědělství.
Zapojena je také Nadace Billa a Melindy Gatesových a velké finanční instituce, jako jsou BlackRock a Vanguard, ať už prostřednictvím skupování obrovských ploch zemědělské půdy, prosazování biosyntetických (falešných) potravin a technologií genetického inženýrství, nebo obecněji usnadňováním a financováním záměrů megapotravinářských korporací.
Miliardářské zájmy, které za tím stojí, se snaží svůj techno-řešitelský přístup vydávat za jakési humanitární úsilí: záchranu planety pomocí „řešení šetrných ke klimatu“, „pomoc zemědělcům“ nebo „nakrmení světa“. Ve skutečnosti se však jedná o přebalování a ekologizaci vyvlastňovacích strategií imperialismu.
Jde o posun k „jednotnému světovému zemědělství“ pod kontrolou agrotechniky a datových gigantů, které má být založeno na geneticky upravených semenech, laboratorně vytvořených produktech, které se podobají potravinám, „přesném“ a „datově řízeném“ zemědělství a zemědělství bez zemědělců, přičemž celý zemědělsko-potravinářský řetězec od pole (nebo laboratoře) až po maloobchod bude řízen monopolními platformami elektronického obchodu určovanými systémy a algoritmy umělé inteligence.
Ti, kdo tuto agendu prosazují, mají vizi nejen pro zemědělce, ale i pro lidstvo obecně.
Elity prostřednictvím svého vojensko-digitálně-finančního komplexu (Pentagon/Silicon Valley/Velké finance) chtějí pomocí svých technologií přetvořit svět a nově definovat, co znamená být člověkem. Považují člověka, jeho kulturu a praktiky, stejně jako přírodu samotnou, za problém a nedostatek.
Zemědělci mají být vytlačeni a nahrazeni drony, stroji a cloudovými počítači. Potraviny mají být nově definovány a lidé mají být krmeni syntetickými, geneticky upravenými produkty. Kultury mají být vymýceny a lidstvo má být plně urbanizováno, podřízeno a odděleno od přírody.
To, co znamená být člověkem, se radikálně změní. Co však znamenalo být člověkem doposud nebo alespoň před (relativně nedávnou) průmyslovou revolucí a s ní spojenou masovou urbanizací?
Abychom mohli odpovědět na tuto otázku, musíme diskutovat o našem spojení s přírodou a o tom, čím se většina lidstva zabývala před industrializací – pěstováním potravin.
Mnohé z dávných rituálů a oslav našich předků byly postaveny na příbězích, mýtech a rituálech, které jim pomáhaly vyrovnat se s některými z nejzákladnějších otázek existence, od smrti po znovuzrození a plodnost. Tyto kulturně zakotvené víry a praktiky sloužily k posvěcení jejich praktického vztahu k přírodě a její roli při udržování lidského života.
Protože se zemědělství stalo klíčem k přežití člověka, byly výsadba a sklizeň plodin a další sezónní činnosti spojené s produkcí potravin ústředním bodem těchto zvyků.
Lidé oslavovali přírodu a život, který se v ní rodil. Starověké víry a rituály byly prodchnuty nadějí a obnovou a lidé měli nezbytný a bezprostřední vztah ke slunci, semenům, zvířatům, větru, ohni, půdě a dešti a ke střídajícím se ročním obdobím, která vyživovala a přinášela život. Naše kulturní a společenské vztahy s agrární výrobou a souvisejícími božstvy měly pevný praktický základ.
Život lidí byl po tisíce let spjat se sázením, sklizní, semeny, půdou a ročními obdobími.
Silvia Guerini, jejíž citát uvádí tento článek, upozorňuje na důležitost hluboce zakořeněných vztahů a rituálů, které je znovu potvrzují. Říká, že prostřednictvím rituálů společenství poznává samo sebe a své místo ve světě. Vytvářejí ducha zakořeněného společenství tím, že přispívají k zakořenění a k tomu, aby jednotná existence vydržela v čase, na území, v komunitě.
Profesor Robert W. Nicholls vysvětluje, že kulty Wodena a Thora byly navrstveny na mnohem starší a lépe zakořeněné víry související se sluncem a zemí, plodinami a zvířaty a střídáním ročních období mezi světlem a teplem léta a chladem a tmou zimy.
Vztah lidstva k zemědělství a potravinám a naše spojení se zemí, přírodou a společenstvím po tisíciletí určovaly, co znamená být člověkem.
Vezměme si například Indii. Ekoložka Viva Kermaniová říká, že hinduismus je největší světové náboženství založené na přírodě, které:
hinduismus, který „… uznává a hledá božské v přírodě a uznává vše jako posvátné. Považuje Zemi za naši Matku, a proto prosazuje, aby nebyla využívána. Ztráta tohoto chápání, že Země je naší matkou, nebo spíše záměrná ignorace tohoto chápání, vedla ke zneužívání a vykořisťování Země a jejích zdrojů.“
Kermani poznamenává, že starověké písmo lidi poučovalo, že zvířata a rostliny, které se v Indii nacházejí, jsou posvátné, a proto je třeba uctívat všechny aspekty přírody. Dodává, že toto chápání životního prostředí a úcta k němu jsou společné všem indickým náboženským a duchovním systémům: Hinduismus, buddhismus a džinismus.
Podle Kermaniho mají védská božstva hlubokou symboliku a mnoho vrstev existence. Jednou z takových asociací je spojení s ekologií. Súrja je spojován se Sluncem, zdrojem tepla a světla, které všechny živí; Indra je spojován s deštěm, úrodou a hojností; Agni je božstvem ohně a proměny a řídí všechny změny.
Upozorňuje, že Vrikšajurvéda, starobylý sanskrtský text o nauce o rostlinách a stromech, obsahuje podrobnosti o ochraně půdy, výsadbě, setí, ošetřování, rozmnožování, o tom, jak se vypořádat se škůdci a chorobami, a mnoho dalšího.
Stejně jako Nicholls i Kermani poskytuje vhled do některých hlubokých kulturních, filozofických a praktických aspektů spojení lidstva s přírodou a produkcí potravin.
Toto spojení rezonuje s agrarismem, filozofií založenou na družstevní práci a společenství, která je v příkrém rozporu s hodnotami a dopady městského života, kapitalismu a technologií, jež jsou považovány za škodlivé pro nezávislost a důstojnost. Také agrarismus zdůrazňuje duchovní rozměr, stejně jako hodnotu venkovské společnosti, malých farem, rozšířeného vlastnictví a politické decentralizace.
Významný zastánce agrarismu Wedell Berry říká:
„Revoluce, která začala stroji a chemikáliemi, nyní pokračuje automatizací, počítači a biotechnologiemi.“
Pro Berryho není agrarismus sentimentálním steskem po minulých časech. Koloniální postoje, domácí, zahraniční a nyní i globální, se skutečnému agrarismu bránily téměř od samého počátku – nikdy neexistovala plně udržitelná, stabilní, místně přizpůsobená ekonomika založená na půdě.
Berry však uvádí mnoho příkladů malých (i větších) farem, které mají podobnou produkci jako průmyslové zemědělství s třetinovou spotřebou energie.
Ve své básni „Duchovní cesta“ píše Berry následující:
„A svět nelze objevit cestou na míle,
ať je jakkoli dlouhá,
ale pouze duchovní cestou,
cestou o délce jednoho palce,
velmi namáhavou, pokornou a radostnou,
po níž dojdeme k zemi u našich nohou,
a naučíme se být doma.“
V chladné, centralizované, technokratické dystopii, která je plánována, má však být duchovní spojení lidstva s venkovem, potravinami a agrární výrobou vyhozeno na smetiště dějin.
Silvia Gueriniová říká:
„Minulost se stává něčím, co je třeba vymazat, aby se přetrhla nit, která nás poutá k historii, k tradici, k sounáležitosti, pro přechod k novému vykořeněnému lidství, bez minulosti, bez paměti… novému lidství odlidštěnému ve své podstatě, zcela v rukou manipulátorů reality a pravdy“.
Toto odlidštěné lidství odtržené od minulosti je součástí širšího programu transhumanismu. Například nejsme svědky pouze snahy o vytvoření světa bez zemědělců a všeho, co nás spojovalo s půdou, ale podle Gueriniho také světa bez matek.
Tvrdí, že ti, kdo stojí za dětmi ze zkumavky a náhradním mateřstvím, mají nyní v hledáčku genetické inženýrství a umělé dělohy, které by ženy vyřadily z reprodukčního procesu. Guerini předpovídá, že umělé dělohy by nakonec mohly být požadovány, nebo spíše prodávány, jako právo pro všechny, včetně transsexuálů. Zajímavé je, že již nyní je zpochybňován jazyk týkající se těhotenství, kdy se ve výrocích typu „osoby, které mohou otěhotnět“ vynechává slovo „ženy“.
Samozřejmě se již dlouho stírají hranice mezi biotechnologií, eugenikou a genetickým inženýrstvím. Geneticky modifikované plodiny, genové pohony a editace genů jsou dnes realitou, ale konečným cílem je spojení umělé inteligence, bionanotechnologie a genetického inženýrství, aby vznikl transčlověk jednoho světa.
To prosazují mocenské zájmy, které podle Gueriniho využívají duhovou, transgenní levici a organizace LGBTQ+ k prosazování nové syntetické identity a nároku na nová práva. Říká, že jde o útok na život, na přírodu, na to, „co se rodí, na rozdíl od toho, co je umělé“, a dodává, že je třeba zpřetrhat všechny vazby na skutečný, přirozený svět.
Je zajímavé, že britský gigant Sainsburys ve své zprávě Budoucnost potravin oslavuje budoucnost, v níž budeme označeni mikročipy a sledováni a nervové šňůrky budou mít potenciál zaznamenávat všechny naše genetické, zdravotní a situační údaje, ukládat je a analyzovat pomocí algoritmů, které by mohly přesně zjistit, jaké potraviny (dodávané dronem) potřebujeme, aby nás podpořily v určitém období našeho života. Vše se prodává jako „osobní optimalizace“.
Podle zprávy je navíc pravděpodobné, že klíčové živiny budeme dostávat prostřednictvím implantátů. Část těchto živin bude mít podobu laboratorně vypěstovaných potravin a hmyzu.
Nervová tkanička je ultratenká síťka, kterou lze implantovat do lebky a která tvoří soubor elektrod schopných monitorovat funkci mozku. Vytváří rozhraní mezi mozkem a přístrojem.
Sainsburys se docela dobře snaží propagovat dystopickou budoucnost, v níž vám umělá inteligence sebrala práci, ale podle zprávy máte spoustu času na oslavu úžasného, pokřiveného světa „kultury jídla“, který vytvořil supermarket a vaši digitální vládci.
Technofeudalismus se potkává s transhumanismem – to vše samozřejmě pro vaše pohodlí.
Ale nic z toho se nestane přes noc. A jestli to technologie dokáže, se teprve uvidí. Ti, kdo tento odvážný nový svět prosazují, možná přehnali své úsilí, ale následující desetiletí se budou snažit svou vizi prosadit.
Jejich Achillovou patou je však arogance.
Stále je čas na vzdělávání, organizování, odpor a agitaci proti této aroganci, v neposlední řadě také na zpochybňování průmyslových potravinářských gigantů a systému, který je udržuje, a na obhajobu a vytváření potravinových hnutí a místních ekonomik, které posilují potravinovou suverenitu.
AUTOR: Colin Todhunter
Překlad: Zvědavec News