Součet délek palub na plavidlech ománského sultána Kábúse je 500 metrůMuž stojí na samém cípu přídě a kochá se rychlostí přesahující 40 kilometrů v hodině. Vítr mu profukuje oblečení a v letním parnu příjemně chladí. Cítí pod sebou desetitisíce koňských sil. Za jeho zády se paluba natahuje na více než 150 metrů! Má svoji loď rád. Taky si ji draze zaplatil. I když… Co je pro něj těch několik miliard korun? Jsou soukromé lodičky, kde se cítíte strašně stísněně. A pak existují jachty, kdy se pouhým procházením po několika tisících metrech čtverečních unavíte k smrti. Ještě že v palácích na vlnách, přetékajících přepychem, dostanete všechno, co potřebujete – je tu kino, salony krásy, knihovny, lázně, heliporty… EPOCHA vám představí pět nejluxusnějších soukromých jachet na světě. Právě vyplouváme.
Faraon mezi jachtami. Prozatím!
Název: Eclipse
Majitel: Roman Abramovič (Rusko)
Délka: 163,5 metru
Cena: 20 miliard korun
Rok výroby: 2009
Na klidné hladině hamburského pobřeží plavou malé olejové koláče. Hrají barvami jako duha. Proplouvající perleťově bílý kolos s hrdým názvem Eclipse (v překladu Zatmění Slunce nebo také zastínění všeho ostatního) vrhá na obrovskou plochu špinavého moře táhlý stín! Je 12. června 2009 a při pohledu na čerstvě spuštěnou nejdelší a nejdražší soukromou jachtu světa klesá okolostojícím divákům brada.
Mlčeti zlato
Hrdý majitel největší soukromé lodě světa si mne ruce. Je jím ruský oligarcha a miliardář Roman Abramovič (*1966). Jachta se mu odhaluje v celé své kráse, ve 163,5 metru délky o celkové užitné ploše 6000 metrů čtverečních. Kvůli Zatmění se mu na okamžik zatmí před očima, když si vzpomene na podepsaný šek v přepočtu na 20 miliard korun. „Ale co, peníze se mají točit a utrácet!“ Předplatí si nebetyčný luxus i doživotní mlčenlivost majitelů hamburské loděnice Blohm + Voss. Přesto se podařilo získat určité střípky z neuvěřitelné mozaiky přepychu. Třeba to, že správce jachty údajně střeží klíče od 800 místností včetně 20 VIP kajut o 80 metrech čtverečních!
Luxus v každém detailu
Útroby jachty Eclipse skrývají dekorace v podobě miliony let starých fosilií a zkamenělých stromů. Stěny zdobí originály od malířů Vincenta van Gogha (1853–1890), Pabla Picassa (1881–1973) nebo Francise Bacona (1909–1992). Do podlah kajut jsou vsazeny oblázky, čalounění je spleteno z koňských žíní. Všude kolem dýchá etnostyl. Jak by mohly chybět kino, knihovna, taneční sál, fitcentrum, kadeřnictví, sauna, parní lázně nebo vířivky? Snad nepřekvapí, že stěny největšího bazénu na světě, který kdy plul po mořích, tvoří mramor. Dno je pak vykládáno skleněnou mozaikou, která po odrazu slunečních paprsků připomíná hvězdnou klenbu.
Tohle předělejte, nelíbí se mi to!
To, že byla Eclipse spuštěna na moře 12. června 2009, ještě neznamená, že hned putovala k Abramovičovi. I když se technici a designéři snažili o naprostý skvost, ruský boháč mouchy našel. Tak například se mu nezdálo vibrování motoru, kvůli kterému drnčely i křišťálové skleničky v baru. Také požadoval doklad o legálním původu hadích a leopardích kůží. Nakonec ke konečnému předání došlo až 9. prosince 2010! Pěkný dárek pod jolku (ruský novoroční stromek).
Výbava jako z bondovek
Několik set metrů od Eclipse pluje malý člun. Osádku tvoří párek všehoschopných paparazziů. Vědí, že za snímky ze soukromí miliardáře dostanou majlant. Obrovskými objektivy zaměřují palubu. „Hele, támhle je ta jeho milenka Darja!“ Spouště cvakají o sto šest. Smůla, že ochranné silné lasery lodi objektivy osvítí a snímky znehodnotí! Eclipse je kromě této zbraně vybavena ještě super citlivými senzory snímajícími veškerý možný pohyb. Výkonný radar dokáže odhalit i raketový útok. Žádný strach, trup i okna jsou neprůstřelná! Loď se spíš podobá obří obrněné pevnosti prošpikované technickými libůstkami, které mají rádi příznivci bondovek. Nabízí dva heliporty, ten na hlavní palubě umí po jediném zmáčknutí tlačítka i s létajícím krasavcem zajet do podpalubí.
První jen na čas?
Součástí je rovněž dok pro desítky skútrů a menší rychlé čluny. A kdyby Eclipse s maximální rychlostí 33 uzlů (61 km/h) přepadli u somálských břehů piráti, má záložní variantu úniku – miniaturní ponorku schopnou plout až v 50metrové hloubce! Abramovič je pověstný snahou o maximální využití svého majetku. Jeho blízký přítel se zmínil: „Roman rád snídá na jedné ze svých jachet, obědvá na jiné a večeří zase na další.“ Sama loď a 70členná posádka přijde Abramoviče během jediného dne provozu na 2 miliony korun! Vysoká cena za luxus a vědomí, že jste majitelem největší jachty na světě? Dlouho by mu to ale vydržet nemělo. Proslýchá se, že brémské loděnice Lürssen staví 180 metrů dlouhou jachtu pro nejmenovaného zámožného Araba.
34 000 koní v podpalubí
Název: Dubaj
Majitel: Muhammad ibn Rašíd al-Maktúm (Spojené arabské emiráty)
Délka: 162 metrů
Cena: 6,7 miliard korun
Rok výroby: 2006
V horkem sevřeném Perském zálivu kotví nedaleko pláží Dubaje druhá největší jachta na světě. Slunce nemilosrdně praží do bílé paluby, teplota šplhá až k 60 stupňům Celsia. Ještě že luxusní megajachta nesoucí název Dubaj má většinu své plochy zakrytou! Ostatně tak si to přál majitel Muhammad ibn Rašíd al-Maktúm (*1949), dubajský emír, premiér a viceprezident Spojených arabských emirátů. Jak taky jinak přežít dubajská léta než v klimatizovaných prostorách?
Zákaz nudy
Je čas dovolené. Třetí syn dubajského emíra Maktúm Bin Muhammed Bin Rašíd Al Maktúm (*1982) využívá jachtu k relaxaci. Na helikoptéru nemá náladu, postrádá parťáka na squash a alkohol je pro Araby zapovězený. Na ponorku si netroufne. Tak co dělat? Naštěstí má k dispozici nespočet vodních hraček: člun, skútr, potápěčské vybavení… Jachta nabízí všechno, co si v hedvábí hýčkaný host dokáže představit. Super moderní teplé barvy kajuty střídá kontrastní dekorace v arabském stylu. Kromě tří výtahů, které jezdí do všech sedmi obytných palub, se loď chlubí i jedním obrovským skleněným.
Na Palmu!
„Můžeme plout k Palmě?“ otáže se kapitána syn emíra. Dotaz se tak nějak automaticky chápe jako příkaz. „Rozhodně,“ odpoví lodivod. I když je na palubě jen pár hostů, bezstarostný chod lodi obsluhuje až 88členná posádka, včetně doktora nebo šéfinženýra. Čtyři naftové motory o síle 33 800 koňských sil (25 205 kW) dávají do pohybu 162 metrů dlouhou a 22 metrů širokou loď. U Palmy, uměle vytvořených ostrovů ve tvaru tohoto stromu, je jachta za chvilku. Vždyť umí plout rychlostí až 46 kilometrů za hodinu. Vzácný host si odskočí na břeh do svého apartmá pro oblíbené DVD.
Pocta dynastii Al Saíd
Název: Al Saíd
Majitel: Kábús bin Saíd bin Tajmúr as-Saíd (Omán)
Délka: 155 metrů
Cena: neznámá
Rok výroby: 2007
Mohutný kolos Al Saíd (pojmenovaný podle dynastie) vyplouvá z přístavu ománského města Matra. Vlajky hrdého sultanátu se třepetají ve větru. Německá preciznost, kterou je celá loď prošpikovaná, se dá vidět i slyšet. Dva motory o výkonu 22 000 koňských sil (16 400 kW) pohánějí třetí nejdelší jachtu na světě rychlostí 25 uzlů (46 kilometrů v hodině). Moc informací z brémské loděnice Lürssen neprosáklo. Snad proto, že majitelem je absolutistický monarcha Ománu, sultán Kábús bin Saíd bin Tajmúr as-Saíd (*1940). 70letý panovník s bílým plnovousem nepatří k žádným povalečům. Své si odsloužil v britské armádě a v roce 1970 dokonce svrhl i svého otce – oficiálně prý ale abdikoval.
Lodní orchestr par excellence
Monarcha Kábús má přepych rád, ale ještě více klasickou hudbu. Věhlas jeho 120členného orchestru se těší uznání po celém Blízkém východě. Na palubu jachty Al Saíd se však vejde jen 50 muzikantů. I tak více než uspokojí jeho samého a dalších 64 hostů. A i kdyby ne, o pohodlí se stará posádka čítající prý až 150 sloužících!
Pět krasavců dlouhých půl kilometru
Sultán svou čtyřletou kráskou rozhodně nevstupuje do klubů velkých jachtařů poprvé. Al Saíd není jedinou lodí jeho flotily. První exempláře si totiž koupil v roce 1982: Al-Noores (33,5 m) a Loaloat Al Behar (104 m). V roce 1987 si zámožný panovník pořídil Fulk al Salamah (136 m) a o rok později Zinat al Bihaar (61 m), největší jachtu, jaká kdy byla postavena v Ománu. V roce 2007 flotilu doplnila jachta Al Saíd. Suma sumárum měří jeho jachty na délku necelých 500 metrů! A ani u jedné se neví přesná cena.
Hala jako v Titaniku
Název: Princ Abdulaziz
Majitel: král Abdullah bin Abdul-Aziz (Saúdská Arábie)
Délka: 147 metrů
Cena: neznámá
Rok výroby: 1984
Saúdskoarabské hlavní město Rijád smutní velkým žalem a zároveň žije velkou událostí. V královském paláci vládnoucí rodiny se předává moc. Písečná půda obrovské země si bere zpět zemřelého krále Khalid bin Abdul Aziz (1912–1982). A nový nastupuje – Fahd bin Abdul Aziz Al Saud (1921–2005). Píše se 13. června 1982 a ten samý den je na korunního prince Saúdské Arábie povýšen Abdullah bin Abdul-Aziz (*1923). Čerstvě zvolenému následníku trůnu je už 62 let, přesto se rozhodne svou inauguraci jaksepatří oslavit. Dánské loděnici Helsingor zadává obří zakázku: „Chci jachtu, která tady dosud nebyla. Tu největší!“ Dánové souhlasí: „Ale bude i nejdražší, Vaše Veličenstvo!“ „Já si to můžu dovolit!“ odpoví následník hrdě.
Naprostá špička
Za dva roky (v roce 1984) se do vod Severního moře spouští motorová jachta Princ Abdulaziz, v té době neoddiskutovatelná jednička. Jak majitel chtěl, stala se největším a nejdražším soukromým plavidlem na světě (cena se však neví). Rekord si drží dlouhých 20 let! Jenže poslední roky jsou luxusní jachty u dolarových miliardářů v kurzu, a tak se Princ Abdulaziz propadl až na 4. místo. I tak je s délkou 147 metrů, šířkou 18,3 metru a ponorem 4,9 metru impozantním drobečkem.
Rychlý kolos
Roky plynuly, mezitím se z majitele jachty a hlavně korunního prince stal král. Letos bude kolosu 27 let, přesto stále dosahuje slušné rychlosti – necelých 42 kilometrů v hodině! Může za to i nedávná modernizace. A kdyby se králi zachtělo brázdit vlny s větrem v kefíji (arabská mužská pokrývka hlavy), může využít daleko rychlejšího člunu, který je součástí lodě. Monarchovi se ale spíš zamlouvá všudypřítomný luxus. Vždyť velká hala v hlavní palubě je navržena po vzoru samotného Titaniku! Každičká kajuta navíc připomíná pokoj v pětihvězdičkovém hotelu. O pohodlí se stará až 65 členů posádky. Král Abdullah bin Abdul-Aziz takovou loď prostě musí vlastnit, vždyť je jedním z nejbohatších lidí na světě. Jeho jmění se odhaduje na 378 miliard korun!
Když brácha, tak já taky!
Název: Al Salamah
Majitel: Sultán ibn Abd al-Azíz (Saúdská Arábie)
Délka: 139 metrů
Cena: 7,12 miliardy Kč
Roky výroby: 1999
K páté nejdelší jachtě světa se nemusí chodit daleko, dokonce ani mimo rodinu. Loď Al Salamah patří nevlastnímu bratru nynějšího krále Saúdské Arábie a úřadujícímu korunnímu princi země, Sultánu ibn Abd al-Azízovi (*1928). Člen vládnoucí dynastie ji v roce 1998 zadává německým inženýrům. „A jak má být dlouhá, princi?“ ptají se v loděnici HDW v Kielu. „Bohužel ne delší, než má můj bratr,“ povzdechne si Sultán. Délka se nakonec ustálí na 139 metrech. I tak za ni princ podle spekulací zaplatí 7,12 miliardy korun!
Nemocný jachtař
Peníze však řešit nemusí. Mimo to, že i on patří k nejbohatším lidem světa, si podle kritiků rád přilepší. Jako místopředseda vlády Saudské Arábie a ministr obrany a letectví dohlíží na řadu státních zakázek kolem národní obrany. Přezdívá se mu „Sultán zlodějů“! Avšak poslední roky se spekuluje o jeho špatném zdravotním stavu. Už v březnu roku 2009 se zveřejnily diplomatické depeše na serveru WikiLeaks, ve kterých američtí diplomaté o Sultánovi tvrdí: „Je pro všechny záměry a účely neschopný!“ To by mělo potvrzovat spekulace o jisté formě demence, dost možná o Alzheimerově chorobě!
Vybavení na jedničku s hvězdičkou
To by mohlo vysvětlovat, proč má jachta Al Salamah plně vybavenou lékařskou ordinaci. Kromě toho si nic nezadá s jinými superluxusními loděmi. Al Salamah sviští rychlostí až 40 kilometrů v hodině a na palubě může ubytovat 36 hostů. K potěšení vetchého starce slouží po strop naplněná knihovna, dva salony krásy, tělocvična a lázně. Jako u předešlých kolosů ani Al Salamah neodkrývá všechna svá tajemství. Podrobnosti si majitel nechává pro sebe. A pečlivě vybraní hosté jsou vázáni mlčenlivostí!
Jan Zelenka
Abramovič pod drobnohledem
● Podle nejnovějšího žebříčku časopisu Forbes patří Abramovičovi 53. příčka nejbohatších lidí světa (241 miliard korun).
● Má 6 dětí, pět s bývalou manželkou, která by měla z nedávného rozvodu obdržet polovinu majetku, poslední se současnou přítelkyní Darjou Žukovovou (*1981).
● Neexistují žádné oficiální fotografie Romana Abramoviče z doby před rokem 1999.
Zdroj: Epocha