Meloun za 2,19 Kč, zelí za 3,49 Kč a kapusta za 4,49 Kč? Máte při spatření takových cen v supermarketu pocit, že u nich cosi nehraje? Pokud na něco podobného v obchodech narazíte, pak je třeba se mít skutečně na pozoru, jelikož nemusí jít o žádnou pořádnou slevu, nýbrž jen o další stále častější trik supermarketů, jehož prostřednictvím se snaží využít nepozornosti lidí, kteří ve spěchu nezkontrolují, jak je to s cenou kupovaného zboží ve skutečnosti. Přehlédnutí drobného písma na cenovkách či nepřekontrolování etiket na takto „laciných“ výrobcích může ve skutečnosti přijít draho. Největší nástrahy číhají v regálech s ovocem a zeleninou.

Haléřové ceny tento rok zažívaly renesanci již na jeho úplném počátku, kdy se obchodní řetězce snažily haléřovými cenami ukázat, že promítly do svých cen snížení DPH „do posledního haléře“, avšak tato praxe neměla příliš dlouhého trvání.

Desetihaléřové ceny však lze nalézt i nadále a supermarkety je stále častěji využívají, jelikož po zlevnění o 10 haléřů již mohou své výrobky označit coby zlevněné a přilákat tak spotřebitele, které zláká výrazně barevně značená slevová cedulka.

ParlamentníListy.cz nedávno poukazovaly, že jde o praxi supermarketů i u dražších výrobků – například řetězec Globus na své zákazníky nalíčil u čtvrtkilového kusu tuňáka, který běžně stojí 998 korun za kilo, slevu ve výši pouhých 25 haléřů. Peněženka zákazníků takovou slevu sice nepozná a při platbě hotovostí může být zaokrouhlení vyšší nežli samotná sleva, ale řetězec z toho má jasnou výhodu.

Zlevněním daného kusu tuňáka z 244,76 korun na 244,51 korun totiž mohl použít rudou slevovou cedulku a vyčkávat, kdo ve spěchu přehlédne, že jde o „slevu neslevu“ a výrobek hodí, v domnění, že je levnější, do košíku.Během letošního mistrovství světa v hokeji Albert nazýval slevu necelých 1,7 haléře na třetinku plzně „nepozazitelnou“ akcí a podobné slevy budí pozornost také u supermarketu Lidl, kde nebývají výjimkou ani slevy o 10 haléřů na více než 100korunových. Zákazníky v tomto roce v Lidlu zaujaly například blumy, které již „po slevě“ nestály 126 korun, ale „jen“ za 125,90 Kč.

Zlevňování o haléře pokračovala u dalších výrobků a někteří lidé již proto na přelomu roku „levnější“ ceny v Lidlu brali raději s humorem. „V pražském Lidlu na Vysočanské snížili od ledna ceny většiny produktů. Vyplatí se dojet třeba i z Ostravska, kdybyste někdo potřeboval…“ zaznělo v jedné z glos k cenovkám, které Lidl snížil jen o 60, 50 či dokonce pouze o 20 a 10 haléřů a neopomněl přidat velký nápis: „Levnější!“

Meloun za 2,19 Kč? Má to háček

V supermarketech se však zároveň začínají čím dál více objevovat i cenovky, které na první pohled značně lahodí oku. V oddělení ovoce a zeleniny řetězce Globus lze narazit například na vodní meloun za 2,19 Kč, meloun cukrový Galia za 6,49 Kč či meloun cukrový žlutý za 5,49 Kč.

A koho by nepotěšilo i hlávkové červené zelí za 3,49 Kč, kapusta za 4,49 Kč či celer za 6,49 Kč, že?

Má to však háček a kilo melounu za 2,19 Kč si z Globusu opravdu neodnesete. Při důkladnějším prozkoumání cenovky totiž vychází najevo, že jde o ceny za 100 gramů a kilo vyjde na ne zcela laciných 21,90 Kč. Půlka melounu, vážící 3,74 kg, tak je sice pod dvoukorunovou cenovkou, ale ve skutečnosti vyjde na 81,80 Kč. A to už není až tak lákavá nabídka, a kdo přehlédne, že nejde o ceny za kilogram, jak je to v prodejnách běžné, může být při placení dosti nemile zaskočen.

A to platí nejen u melounů, ale též u zeleniny. Hlávkové červené zelí za 3,49 Kč, kapusta za 4,49 Kč či celer za 6,49 Kč si tedy domů ve skutečnosti nikdo neodnese, jelikož i zde jde o ceny za 100 gramů a ne o běžné ceny za kilogram. Kilo červeného zelí tak ve skutečnosti vyjde na 34,90 Kč a celer má již na etiketě běžně udávanou cenu v Kč/kg ve výši 64,90 Kč.

Pozornost v supermarketech tak nelze polevit ani při nákupu ovoce a zeleniny – obzvlášť pokud se ceny zdají až podezřele nízké.

 

ZDROJ