Od roku 2015 společnost McKinsey vede celosvětovou kampaň na podporu potravin z hmyzu.
Přes prismu společnosti Innovafeed, která je v současnosti považována za jednu z předních francouzských biotechnologických společností, trpělivě odváděly pozornost veřejnosti a k dosažení svých cílů používaly klamavé argumenty. Podle OSN a lobbistické společnosti McKinsey, podporované armádou disciplinovaných, po moci bažících vojáků, už nemáte na výběr: dokonce i distribuční sítě biopotravin se začínají organizovat, aby vás přiměly jíst je… nenápadně.
Jelikož společnost Innovafeed odmítla rozhovor, který jsme jim nabídli, aby transparentně vysvětlili svůj přístup, protože máte právo vědět, zkoumal jsem, abych vám poskytl co nejjasnější pohled na současnou situaci. Všechno to začalo v roce 2016, kdy tři mladí lidé ve věku kolem třiceti let, Clément Ray, Aude Guo a Bastien Oggeri, bývalí členové McKinsey a Rothschildovy investiční banky, založili biotechnologickou společnost specializující se na výrobu a prodej černých mušek-vojáků.
Sotva rok po rozrůstajícím se vlivu firmy, která mobilizovala francouzské občany pro prezidentské kampaně Emmanuela Macrona, začali využívat své legie sítí na podporu rozvoje této společnosti, jejímž cílem bylo, abyste jedli jejich mouchy. Společnost Innovafeed rychle a se znepokojující lehkostí získala kolosální sumy peněz a postupovala podle impozantního plánu, aby překonala překážky, které většinu hráčů v odvětví jedlého hmyzu přivedly k bankrotu. Během několika let se podařilo získat nejméně pět set milionů eur na zřízení ultratechnologických center, která budou „pěstovat“ hmyz v nevídaném rozsahu pomocí umělé inteligence opírající se o několik tisíc senzorů na jednu továrnu, ovládajících stovky robotických ramen podobných krmným robotům, jaké si představovali tvůrci filmu Matrix. Tato „francouzská technika“ je nepochybně předním světovým závodem na výrobu hmyzu.
Všechno ve společnosti Innovafeed bylo navrženo tak, aby se její přístup jevil jako ctnostný, slaďoval se s logikou snižování emisí oxidu uhličitého a postavil se do role vzoru dobrého environmentálního vědomí, když tvrdí, že podporuje neškodné oběhové hospodářství. Jedna ze zakladatelek, která se narodila v Číně a vyrůstala ve Francii, získala ocenění “francouzský technologický” podnikatel roku tím, že dala tvář “paktu parity”, který navrhla její vláda.
Nabízí obě :
Iniciativu, která se zřejmě věnuje především krmení hospodářských zvířat, jako jsou kuřata, prasata a ryby;
„zelenou“ hospodářskou dynamiku, kterou upřednostňují regiony a která má údajně podpořit zaměstnanost;
pečlivě vybroušený diskurz, který se v médiích šíří střídmě, přičemž se dbá na to, aby se neřeklo příliš mnoho…
Kdo by si byl pomyslel, že v posledních letech Innovafeed upevní svou globální dominanci daleko za hranicí svého zjevného poslání?
A přece, jak uvidíte, skutečné nebezpečí zaplavení trhů potravinami na bázi hmyzu nepochází od vietnamské společnosti, kterou jsem zmiňoval v předchozím článku na toto téma, který nedávno schválila EU, ale spíše z dynamiky a nových smluv organizovaných společností Innovafeed.
Abychom však plně pochopili tento vliv, musíme se v krátkosti podívat na globální kontext a vliv společnosti McKinsey.
McKinsey a její řízení západních demokracií
Společnost McKinsey, kterou v roce 1926 založil americký evangelický účetní, který jí dal své jméno, „řadí“ a ovlivňuje svět na základě západního rozvoje od prvních dnů ultraindustriální éry. Dnes má firma, která inspirovala stejnojmenný film – The Firm (Firma), sto třicet poboček v šedesáti pěti zemích a zaměstnává více než čtyřicet tisíc právníků, statistiků, inženýrů a novinářů, aby šířila svůj vliv prostřednictvím regulace trhů. Během pandemie Covid byla tvrdě kritizována za svou alarmující roli při propagaci mRNA vakcín společnosti Pfizer ve Francii, ale jen za několik měsíců převzala otěže nad vládními a zdravotnickými orgány, aby se co nejvíce občanů dostalo do rukou těchto injekcí, jejichž smrtelnou ničivost už není třeba zdůrazňovat. K tomu se však podrobněji vrátím v některém z budoucích článků.
Za své “poradenství”, které otrávilo celé populace a přineslo smutek mnoha rodinám, kasírovali do kapsy dva miliony eur měsíčně. Nyní, kromě tohoto znepokojujícího obrazu, oháněje se při první příležitosti praporem rizik globálního oteplování, ke kterému do značné míry přispěla plebiscitem největších světových ropných skupin od Claytonova antimonopolního zákona z roku 1914, je dnes McKinsey obětí “vnitřní vzpoury” za to hru ve prospěch velkých ropných skupin, které mají do roku 2050 pozitivně změnit své podnikání.
Více než tisíc jejích zaměstnanců podepsalo společný dopis, ve kterém prohlásili, cituji:
„Naše nečinnost a podpora v otázce emisí – skleníkových plynů – zákazníků – firmy – představuje vážné riziko pro naši pověst“, ale také „pro vztahy s našimi zákazníky“. „Už několik let mluvíme světu, aby byl odvážný a přizpůsobil se trajektorii emisí k dosažení 1,5 °C; je nejvyšší čas, abychom uplatnili naše vlastní rady”.
A přesto má tu drzost tvrdit, že se touto radou řídí, a to organizováním systémů, jejichž cílem je chytit spotřebitele do pasti, která do jejich talířů, občerstvení a jiných spotřebních výrobků vnáší různé druhy hmyzu.
Přestože entomofágie již byla většinou odmítnuta, a to několikrát za posledních deset let, McKinsey nadále umisťuje své pěšáky na šachovnici. Využívá přitom svůj legendární vliv na mainstreamová média, ale především využívá svá stáda v rámci dlouhodobého přístupu. Pečlivě vylepšuje svůj image tím, že na svou stranu staví financování, politická aktiva a pseudoekologické přístupy. Snaží se vydávat mladé žraloky řízené umělou inteligencí za něžné idealisty. To je ze všech společností případ společnosti Innovafeed, kterou francouzská vláda hrdě řadí mezi svou podnikatelskou elitu. V listopadu 2022 získali certifikát B Corp, který jim umožňuje „oficiálně“ tvrdit, že vedou „podnik“ ve službách „sil dobra“.
Fáze 2 společnosti Innovafeed
Po trpělivém uhlazování svého diskurzu tím, že se vyhýbá přílišným zásahům do potravin pro lidi pod záminkou, že přichází na pomoc chovatelům, které ve skutečnosti likviduje, Innovafeed Biotech útočí i na krmiva pro domácí zvířata a začíná dodávat největším „agrotechnikům“ průmyslové potraviny, přičemž vyrábí produkty, které jsou již dostupné ve vašich supermarketech. Společnost Innovafeed se nespokojila s otevřením dvou největších hmyzích farem na světě, ale právě se spojila s průmyslovou společností ADM a otevřela novou továrnu ve Spojených státech, ve státě Illinois.
Plán je vyrábět širokou škálu krmiv pro domácí zvířata a zároveň nepřímo otevřít trh s hotovými krmivy, která budou obsahovat první oleje a krmiva z „černých mušek“. Tím se zvýší současná, zpočátku nadměrná produkce společnosti, která představuje šedesát tisíc tun bílkovin, dvacet tisíc tun olejů a čtyři sta tisíc tun hnojiv na bázi hmyzu ročně. Digitálně mívá robotickými chapadly nad pětipatrovými kultivačními nádržemi s celkovou plochou více než devadesát tisíc metrů čtverečních. Kromě domácích zvířat, hospodářských zvířat a hnojiv se z nich budou vyrábět také energetické tyčinky, sportovní nápoje a množství nových značek, které se budou líhnout jako vajíčka.
Do konce roku bude mít tento trh hodnotu jeden a půl miliardy dolarů, který od základů vytvořili McKinsey a OSN prostřednictvím poboček FAO a WFP, Světového potravinového programu, v jejichž čele stojí Qu Dongyu, bývalý čínský náměstek ministra zemědělství, resp. paní Cindy McCainová, vdova po senátorovi McCainovi a dědička zemědělsko-potravinářské dynastie, aby do roku 2023 dosáhly zvyků téměř dvou miliard lidí. A to ani nepočítáme potenciál trhu s chovanými zvířaty, který předseda společnosti Innovafeed odhaduje na 48 miliard eur ročně.
Jelikož však zatím není snadné přesvědčit všechny, „obchodníci“ s hmyzem neváhají využít nejpřekvapivějších ekonomických mezer a zdánlivě se nebojí sebemenšího rozporu. Alespoň tak si to zřejmě myslí Alexandra Kazaksová, lékařka z oddělení výživy Amerického institutu potravinářské technologie. Podle ní “jejich už kupuje překvapující počet veganů”.
I další výrobci se snaží prosadit na pultech s biopotravinami, jako například kanadská společnost Entomo Farms, která nabízí celou řadu výrobků na bázi hmyzu včetně občerstvení bez náznaku cvrčkového prášku na obalu, kde je jen diskrétně uvedeno, že výrobek obsahuje „organický cvrčkový prášek“.
Francouzská značka Avenia, která se již proslavila muffinami a dezerty na bázi hmyzu, se snaží následovat tento příklad a zve do prodejen Biocoop.
Nebo značka Hi, která již byla široce kritizována za svůj přístup „peníze na prvním místě“, která se snaží prorazit v konopném průmyslu se slazenými výrobky, které vyžadují speciální pozornost, aby se zjistila přítomnost hmyzího prášku. Společnost Innovafeed chce také vstoupit na trh s ekologickými produkty, byť nenápadně, a začíná tím, že získává německou značku Naturland prosazováním první „směrnice“ věnované ekologickému chovu hmyzu. Zároveň vstoupila na trh se zdravím vývojem nových léků a potravinových doplňků na bázi hmyzu.
Fáze 3 společnosti Innovafeed
Proč se zastavit při tom, že krmivo pro dobytek, domácí zvířata a lidi se už zdá být samozřejmostí?
Další bod obratu společnosti Innovafeed je zřejmý. Potravinové složky OSN, FAO a WFP, které kladou diktátorské základy nového světového potravinového programu, předpovídají, že do roku 2050 bude lidstvo umírat spíše na mikrobiální infekce než na rakovinu… a jediným lékem na ně bude, jak se dalo očekávat, bioinženýrství hmyzu. Takto to alespoň předpovídají entomologové z centra pro biotechnologii hmyzu LOEWE v německém Giessenu.
Společnost Innovafeed, která před několika měsíci uvedla na trh nový výrobek “NovaGain”, se již nyní zabývá zdravím chovaných krevet tím, že vytvořila první doplněk krmiva pro zvířata určená k lidské spotřebě. Zatímco společnosti „Agri-Tech“, které se specializují na genetickou biologii, jako například FreezeM, vyvíjejí černé mušky vojáčkové geneticky modifikované k optimalizaci výnosů, velikosti a schopnosti spotřebovat méně k tomu, aby se mohly vyvíjet. Tento nový druh mutantních much, které dosahují dvou až trojnásobné velikosti oproti normální mouše, byl pojmenován „BSF-Titan“.
Slibuje, že otevře trh s muškami vojáky způsobem, který je stejně podezřelý jako znepokojující.
Co se stane, když bude tento druh hmyzu nucen „uniknout“ a rozmnožovat se ve volné přírodě?
Zdá se, že tato otázka společnost Innovafeed příliš nezajímá, protože od začátku měla v rukou všechny karty na to, aby se vyhnula nástrahám, které identifikovala společnost McKinsey po více než desetiletí neúspěšných farem pro chov hmyzu ve Francii, Belgii, Nizozemsku, Izraeli, Kanadě a Spojených státech.
Jelikož její hlavní továrna se nachází v blízkosti výrobních zařízení společnosti Tereos, největšího francouzského výrobce cukrové řepy, je pravděpodobné, že již před výstavbou továrny existovala dohoda o krmení mušek Biotech odpadem z výroby cukru.
Totéž platí i pro její nedávnou smlouvu s Cargillem, mezinárodním zemědělským lobbistou, který se dostal až na nejvyšší vládní místa. Společnost otevírá stále více dveří směrem k hypermarketům a výrobkům masové spotřeby tím, že udržuje partnerství s firmami jako Labeyrie a Auchan.
Hmyz se dostává do supermarketů a ekologických výrobků Od roku 2013 je značka Crickeat dostupná v hypermarketech Auchan na jihu Francie.
V posledních letech ji následovala skupina Carrefour a její belgické a nizozemské ekvivalenty.
Na základě dobrých vztahů se společností Innovafeed diskrétně vložila do svých regálů první pstruhy, kuřata a prasata krmena černou muškou, Auchan, který již není ve zkušební fázi, se brzy chystá zařadit vyšší rychlost, ale tentokrát na severu Francie. I když je tento postup teprve předběžný, podle anonymního zdroje existují všechny důvody domnívat se, že se již jedná o zavedení potravin na bázi hmyzu do obchodů s biopotravinami a Biocoop.
Skupina investorů vytváří novou formu trustu
Jak se mladá společnost jako Innovafeed stala prvním francouzským technologickým jednorožcem tím, že za několik let „narušila“ tradiční zemědělství a chov hospodářských zvířat?
Jednoduše proto, že kromě vlivu a služeb společnosti McKinsey má ve svém kapitálu většinu společností, které jí umožnily tak rychlý růst. Vzpomínáte si na společnosti ADM a Cargill, její poslední dvě největší smlouvy? Jsou akcionáři společnosti Innovafeed. A spolu s nimi i gigant Temasek, jeden ze singapurských státních investičních fondů, který v současnosti otevírá nové kanceláře v Paříži poté, co se zaměřil na Brusel a Londýn.
Ale také Futur French Champions, investiční fond z Kataru, a Grow Forward, zemědělsko-potravinářský investiční magnát se sídlem v Chicagu. Všechna tato aktiva se ve velkém zavádějí do stravovacích návyků Američanů, jakož i Francouzů a Evropanů, čímž se zajišťuje, že v konečném důsledku bude hmyz v budoucnu nejoblíbenější a nejlevnější konzumovanou bílkovinou. To dokazuje, že argument, že potraviny na bázi hmyzu „nemohou proniknout do lidské spotřeby, protože jsou příliš drahé“, bude brzy jen mlhavou vzpomínkou.
A přitom je tak snadné vydat se správným směrem a spíše než přiznat, že životní prostředí a lidstvo porazila nejistá budoucnost, vsadit na současný rozvoj ekologického zemědělství, řemesel, ekologického chovu hospodářských zvířat spojeného s úctou ke zvířatům a určitých téměř soběstačných rostlinných bílkovin, jako to například navrhuje charta obchodu Réponses Bio, který otevřel své brány v témže roce jako Innovafeed, aniž by mu někdo pomohl nebo jej financoval jinak než z rozhodnutí mnoha předplatitelů, zákazníků a čtenářů.