A tak tu máme dobu dokonale postfaktickou, kde i mrtví budou zneužívaní k výdělkům a manipulacím korporací. Slovenská spořitelna „oživila“ za pomoci technologie deepfake Júlia Satinského a vložila mu do úst slova, která nabízela Slovákům tu nejlepší budoucnost. Budoucnost se Slovenskou spořitelnou. Jakou jinou také. Vedení spořitelny je nadšené. Stejně jako dcera výborného herce, nyní prodejce horké vody pro Slovenskou spořitelnu.

„Vůbec poprvé na Slovensku byla použita deepfake technologie na velmi pozitivní věc,“ říká Dáša Juríková z Brand Hubu Slovenské spořitelny, o čemž referovaly Novinky. Už vám letos tlumočil Jan Werich nabídku Alzy? A co Karel Gott, už prodával ponožky od Gucciho? A Václav Havel, už vám letos prodal nějakou nosnou myšlenku z výprodeje u McDonalda? Ne? No, jsme za Slováky o krok pozadu. Příští rok už na sichr. Před vánoční pohádkou Tři oříšky pro Popelku nám Libuška Šafránková nabídne ty nejlepší vložky, které vydrží i taneční zábavu do ranního kuropění. Doba je taková, znásilnění kulturního odkazu jednotlivých umělců se nabízí zcela samo. Zatím pod hlavičkou nějaké pěkné charity, nebo dobrého úmyslu. Zatím.

Všechno to bude použité na pozitivní věc. Jak říká Dáša Juríková, velmi pozitivní věc. A výdělky předních vložkařů, to je nanejvýš pozitivní věc, k tomu by se jistě Libuška Šafránková sama ráda upsala. Stejně jako se (ne)upsal Satinský k angažmá v reklamě na Slovenskou spořitelnu. Ale upsali ho k tomu zprostředkovaně jeho potomci.

A je to pozitivní. Satinský pěkně hovoří. O dálnicích, které se mají dokončit. Slováci že doletí až do vesmíru. Studovat že mají, aby do vesmíru mohli. A hádat se Slováci nemají. Pak to dobře dopadne. Celý spot plný naděje pro Slovensko končí prozaicky: „Budúcnosť je vaša. Slovenská sporiteľňa.“

A že by v tom Slováci byli sami? Ale vůbec. Slovenskou spořitelnu vlastní rakouský Erste Group Bank AG. Stejnému majiteli říká pane i Česká spořitelna. Přijdou pokusy oživit nám nějakou celebritu, která v minulosti lpěla na svých hodnotách? Nemohl by nám pod taktovkou Erste Group Bank AG příští výročí 17. listopadu zazpívat z reklamního spotu Karel Kryl, že budoucnost budeme mít krásnou, když přestaneme poslouchat jeho píseň Demokracie rozkvétá, že se v ní tuze mýlil a demokracie nám skutečně rozkvétá, co jen Rakušanovi cenzoři stíhají? Mohl by. Kryl je pro nás autorita, když nám to zazpívá on, jistě mu uvěříme.

 

Odkaz Júlia Satinského? Pes na něj kašle. Začne to Slovenskou spořitelnou a pokračovat to může reklamou na rychlé půjčky. Ne? Ale ano. Třeba ne zrovna u toho Satinského, ale u jiných už klidně. Komentovat krok potomků Júlia Satinského mi nepřísluší, ať si sami sáhnou při výprodeji odkazu vlastního předka do svědomí. Ale ze strany Slovenské spořitelny je to natolik cynický a vypočítavý krok, až to bere dech. Vzkazuje tím – nic nám není svaté, ani smrt nectíme, úcta k mrtvému jde stranou. Kdy vzkáže – vaše naspořené peníze nám nejsou svaté, protože nám není nic svaté? Korporace a její nárok na existenci kohokoliv? Morálku jsme spláchli do toalety?

„Když jsem slyšela tátův hlas, měla jsem husí kůži. Bylo to k nerozeznání od skutečných nahrávek,“ uvedla dcera Satinského a českému čtenáři to předložily Novinky. Přiznávám, že i mně přeběhl mráz po zádech, ale ze zcela jiného důvodu.

https://www.krajskelisty.cz/stredocesky-kraj/28071-i-mrtvy-bude-slouzit-jako-otrok-komentar-stepana-chaba.htm