Ta tři slova souvisejí s původním havajským duchovním životem. Zápaďané ho znovuobjevili a začali využívat jeho léčivou sílu na své rány, zejména psychického důvodu. Šamanismus Havaje hraje svoji roli i v knize od Dana Millmana Návrat pokojného bojovníka. Hlavní hrdina je svým duchovním učitelem – Sokratem – vyslán na Havaj, aby tam našel svého dalšího duchovního učitele – tamní šamanku.

kahunoveHuna

Jak funguje havajské léčení a co je huna, vysvětluje Ray Schild, americký právník, který navštívil Havaj, prožil tam podivuhodné duchovní probuzení a stal se učitelem havajského systému huna. Jedná se o psychologický, etický, kosmologický, duchovní a filosofický systém. Podle něj existuje jeden bůh, který se manifestuje prostřednictvím celé řady duchovních bytostí, včetně zvířat, rostlin, pozemských duchů, bohů a bohyň.

Když přijel Ray Schild na Havaj, začal prožívat zvláštní duchovní zážitky – slyšel hlas, který mluvil jako sám bůh. Líbilo se mu hlavně na ostrovech, které nebyly vaužívány k turistice. Dozvěděl se o nich od domorodého obyvatele, že jde o zvláštní druh ostrovů a jsou energeticky nejsilnější. Duchovní a životní síle (čchi, chi, prána) nazývají původní Havajané „manu“, což náhodou připomíná hebrejský pokrm bohů „mana“. Opravdu náhodou?

Ray Schild byl tak vyšinut ze svých havajských zážitků, že po návratu domů, zamířil k psychiatrovi. Nakonec pochopil, že se nezbláznil, ale prožil duchovní probuzení, to byl začátek jeho cesty ke studiu havajské domorodé filosofie. Brzy se na Havaj vrátil.

Kahunové

Základním principem učení huna je způsobit okamžitou změnu k lepšímu. Kahunové jsou esoteričtí kněží, jejich povaha přitahuje božskou důvěru a umožňuje jim používat manu k léčení. Považují se za pouhé nástroje božské duchovní regenerační síly, která jedině léčí. Mimochodem, totéž se říká také v rámci nauky o reiki, kterou vytvořil Japonec Mikao Usui. Léčení pomocí manu říkají kahunové la´au lapa´au. Pacient nemá svou nemoc vidět jako něco špatného, protože jinak ho jeho vlastní nevědomí zničí. Aby se vyléčil, musí věřit v léčebnou techniku a také ve svého léčitele.

Podle huny má každý člověk tři „já“ a každé je spojené s jedním éterickým tělem. Nevědomé já – unihipili – řídí tělo, je zdrojem myšlenek, vzpomínek a emocí. Další já je vědomé a obě sídlí ve fyzickém těle. Mimo nich existuje ještě „vyšší já“, které sídlí mimo tělo. Vyšší já – aumakua – je mystickým spojením individuálního jáství a božského ducha, který nás učí universální pravdě, lásce a vzájemné pomoci.

Zázračná léčení

Léčitelé používají svou představivost a vidí nemocná místa jako zdravá. Dokáží v představě vstoupit do poraněných a nemocných míst a poprosí tam duchy, aby to místo zničili. Pak je lokalizována léčivá mana a aplikována na nemocné místo. Jak jsou havajské šamanské techniky efektivní, zjistil Schild, když si jeho syn natřikrát zlomil kotník a během tří dnů byl v pořádku. Podařilo se mu také vrátit do života ženu, která ležela v kómatu, a uvažovalo se o jejím odpojení od přístrojů.

Ray Schild se domnívá, že staré duchovní systémy jsou velkou šancí na vyléčení lidstva, na opětovné spojení rozumu a duše. Systém huna totiž neléčí jen tělo, ale i duši.

Kahunové se na Havaji odedávna starali o rituály, obřady, léčení, chůzi přes oheň, sbírali bylinky a věštili. Od 19. století byli křesťany vytlačováni do ústraní a jejich aktivity byly ještě nedávno zakázány. Jeden z kahunů Papa Auwae používá k léčbě 2300 rostlin. Léčí rakovinu, srdeční potíže, cukrovku, stres, pracuje také se závislými na alkoholu a drogách. „Vše stvořil Bůh a ve všem také je. I v ďáblovi. Všichni máme své dobré i zlé duchy. Jsou to dvě strany jedné mince,“ říká Papa Auwae.

Zdroje: Baraka, 1999, č.7, Wikipedia.org.          Flicker.com

http://pravdu.cz/tajemstvi/havajsti-samani-kahunove