“Důvěryhodná” mainstreamová média, tak jak je známe dnes, která v posledních letech šíří tu největší propagandu a mají na svědomí celou řadu naprosto epických selhání, končí, říká úspěšný herní vývojář Daniel Vávra.
Nicméně na akci byl i novinář Radek Bartoníček z Aktuálně a ten na konci řekl, že obranou proti dezinformacím je to, když budeme sledovat “důvěryhodná média” jako je ČT, CNN, Aktuálně a další.
Moje odpověď ho asi nepotěšila. Kromě toho, že všichni vidíme, že to jsou právě “důvěryhodná média”, která v posledních letech šíří tu největší propagandu a mají na svědomí celou řadu naprosto epických selhání, tak je to zcela naivní myšlenka především proto, že mainstreamová média, tak jak je známe dnes, končí. KONČÍ.
Důvod, proč tak zuřivě často bojují s “dezinformacemi” a touží po regulacích, cenzuře a dalších nesmyslech je, že je to z jejich strany zoufalý a předem prohraný boj o přežití.
Nikdo nepotřebuje zkostnatělé, nepružné mastodonty, provázané a ovlivňované politiky, inzerenty, korporacemi, lobbisty a tajnými službami. Velké mediální domy jsou stínem toho, čím byly ještě před pár lety. Všichni propouštějí, šetří, uchylují se k čím dál tím víc bulvárnějším praktikám, odcházejí jim ty největší hvězdy, většinu zpravodajství zvládne dělat umělá inteligence stejně, nebo lépe.
A to neplatí jen u politiky. I v mém oboru je zcela evidentní, že kdysi slavné weby (časopisy už jsou odepsané dávno), bojují o přežití a jejich titulní strany jsou zaplněné clickbaitem a články o slevách na Amazonu. A stejně tak vidím, že drtivá většina shlédnutí naší tvorby pochází od youtuberů, nezávislých novinářů a ze sociálních sítí. Recenzenty zase nahradily téměř dokonale uživatelské recenze (Metacritic, Steam). Proč tedy velká média skutečně končí?
1. Přicházejí o dřívější velké peníze z reklamy. Dávat si reklamu do papírových novin, televize, ale i tradičních online médií, je přežitek a začíná to postrádat smysl. Mnohonásobně přesněji cílená a levnější reklama je dnes na sociálních sítích.
3. Televize je zcela nahrazovaná streamovacími službami, youtubem, ale dnes už třeba i X.com.
4. Přicházejí o hvězdné novináře, kteří zjistili, že když půjdou dělat sami na sebe, jenom na tom vydělají. Tucker Carlson má na X, YT a dalších sítích až desítky miliony zhlédnutí. Na Foxu měl tři miliony. Teď je navíc zcela nezávislý. I v Čechách si nezávislí tvůrci dokážou vydělat stovky tisíc měsíčně politikou (Čestmír Strakatý, DVTV, Vox a celá řada dalších podcastů).
5. Po celé řadě skandálů ztratila důvěru. Propad důvěry v média je po celém světě obrovský. Médiím na západě (EU, USA) důvěřuje jen okolo 30% lidí.
ZDROJ: FB Daniel Vávra / PZ