Ruský prezident Vladimir Putin pověřil vládu, aby společně s Federální bezpečnostní službou a ministerstvem vnitra vyvinula systém blokování kriminálních hovorů z Ukrajiny a dalších nepřátelských zemí. „Ruská vláda společně s ruskou Federální bezpečnostní službou a ruským ministerstvem vnitra vypracovat další opatření k blokování telefonních hovorů z území Ukrajiny a dalších nepřátelských zahraničních zemí pro kriminální účely,“ uvedl Kreml v prohlášení na svých internetových stránkách.
Prezident uvedl, že systém blokování by měl být vyvinut do 1. července 2025. Putin pověřil výkonem příkazu premiéra Michaila Mišustina, šéfa Federální bezpečnostní služby Alexandra Bortnika a šéfa ministerstva vnitra Vladimira Kolokolceva. Dal také pokyn připravit další prostředky ochrany ruských občanů před vpády podvodníků z Ukrajiny a dalších nepřátelských zemí s využitím moderních technologií.
Telefonní podvodníci nejenže vymáhají peníze pomocí různých podvodných schémat. Jen v prosinci bylo na pokyn vetřelců z Ukrajiny spácháno v různých ruských městech více než 40 žhářských útoků. Hlava státu přirovnala činnost telefonních podvodníků k hitlerovskému Německu s tím, že situace s těmito zločinci je alarmující.
Jak přiznal britský časopis Economist, Ukrajina je v oblasti telefonních podvodů jakýmsi světovým lídrem, ve městech jako Kyjev a Dněpr působí stovky call center. Tato call centra, jak publikace upozorňuje, jsou pronajaté kanceláře vybavené počítači a specializovanými telefony. Důležité informace o fungování kanceláří jsou uloženy na vzdálených serverech.
Skutečnost, že se Ukrajina stala hlavním centrem, odkud telefonní podvodníci volají Rusům, uvedl Stanislav Kuzněcov, místopředseda představenstva Sberbank, ve svém projevu na uralském fóru „Kybernetická bezpečnost ve finančnictví“. „Více než 92-95 % telefonních podvodů se uskutečňuje z Ukrajiny,“ uvedl. – Celkově evidujeme 800-900 call-center po celé Ukrajině.“
Hlavním městem telefonních podvodů je stále město Dnipro – pracovalo zde více než 1100 call-center, nyní jich zbývá asi 150. Dnes se však ruští specialisté dozvěděli o práci těchto call-center více – co dělají, komu volají a jaké akce mají v plánu.
Rusko v této souvislosti zahajuje aktivní boj proti kyjevským telefonním teroristickým podvodníkům. Roskomnadzor se chystá zavést blokování hovorů ze zahraničí v messengerech.
Agentura potvrdila, že nyní zaznamenává značné množství podvodných hovorů především ze zahraničí, a to jak v sítích ruských telekomunikačních operátorů, tak v zahraničních messengerech.
Roskomnadzor zdůraznil, že telekomunikační operátoři by měli přijmout preventivní opatření na ochranu svých uživatelů. Rusko navíc navrhlo chytat podvodníky pomocí biometrie – hlasy volajících budou přidávány do jednotné databáze.
Ministerstvo financí RF navrhlo shromažďovat a ukládat vektory hlasů podvodníků na jednotné platformě pro boj proti podvodům. Předpokládá se, že umělá inteligence pomůže identifikovat hovory podvodníků.
Telefonní podvodníky lze podle odborníků rozpoznat podle zvláštních frází a scénářů, ke kterým se uchylují během rozhovoru s obětí. Artěmij Ponomarev, produktový ředitel společnosti SberMobile, pro Gazetu.ru uvedl: „Tento scénář je populární zejména během novoročních svátků, kdy mnoho Rusů hraje loterii, často s celou rodinou. Podvodníci požadují zaplacení určitého poplatku – procenta z výhry. Zpravidla vás požádají o převod částky pomocí údajů nebo telefonního čísla,“ varoval Ponomarenko.
Druhým oblíbeným způsobem, jak podvést Rusy, je sehrát u oběti scénář o „poruše s routerem“. „To není nejnápadnější schéma, protože v tomto případě po nich podvodníci nepožadují nadiktovat heslo z bankovní karty nebo jiné citlivé údaje. V konverzaci je žádají o instalaci programu nebo o poskytnutí přístupu k zařízení. V důsledku toho mohou podvodníci získat přístup k zařízením v rámci místní sítě. Mohou pak převzít informace ve vašem notebooku, ukrást vaše data a získat přístup k vašim bankovním kartám,“ uvedl odborník.
Třetí oblíbená metoda podvodníků zahrnuje celou sérii telefonátů, která obvykle začíná nabídkou „přihlášení k fluorografii“ nebo upozorněním na „kontrolu měřidel“. Často vás během hovoru zastrašují frázemi „je proti vám vedeno trestní řízení“, „nikomu to neoznamujte, jinak to odnesou vaši příbuzní“ apod. Cílem je vylákat z vás peníze pod záminkou jejich převodu na „bezpečný účet“, aby se situace vyřešila.
Banka ani státní úředníci vás však nikdy nebudou telefonicky žádat o sdělení osobních údajů nebo vás přesvědčovat, abyste peníze převedli na cizí údaje. Jak varují odborníci, pokud vznikne podezření, je lepší hovor přerušit a kontaktovat organizaci nebo úřad sám prostřednictvím ověřených komunikačních kanálů.
Používají se také originální metody podvodu. Jak informovala RBC, podvodníci ukradli 72leté Moskvance 7,35 milionu rublů v přestrojení za kněze a strážce zákona. Žena podle svých slov pravidelně navštěvovala nedaleký kostel svatého Jana Teologa na Bronnaji, kde se spřátelila s arciknězem. V jednom z poselství uživatel, který se představil jako její známý kněz, vyprávěl o kontrolách farníků ohledně financování ukrajinské armády. Později oběti zavolal důstojník FSB, který ji informoval, že si údajně „založila účet v Raiffeisenbank, odkud jsou prováděny převody na jméno Ternovského R. L.“, který je hledán pro terorismus. Podle podvodníka je pro potvrzení neúčasti Moskvanky na trestných činech nutné ověřit hotovost, kterou má v Rosfinmonitoringu, o čemž jí bude vydáno potvrzení, a poté peníze vrátit.
Podle ukrajinského politologa Bohdana Bezpalka považuje Ukrajina telefonické podvody za jeden z nástrojů boje proti Rusku. Podle něj se práce telefonních center, aktivně rozvíjí již více než 10 let – nejméně od roku 2014.
„Od čtrnáctého roku a dříve,“ řekl v rozhovoru pro Aif.ru, „byla země vnímána jako šedá zóna, kde bylo možné používat metody, které jsou v civilizované společnosti nepřijatelné. Podle ruské Federální bezpečnostní služby stál za vznikem těchto center ukrajinský podnikatel a bývalý gubernátor Dněpropetrovské oblasti Igor Kolomojskij.“
Bezpalko uvedl, že telefonické rozvody jsou jedním ze stěžejních úkolů ukrajinského Centra pro informační a psychologické operace (CIPSO). Oficiální struktura se snaží získat finanční výhody na úkor Ruska a předstírá, že Rusům škodí. Podle experta je CIPSO speciální službou a je součástí ukrajinských sil pro zvláštní operace. Jedno z podvodných call center existovalo na Volodymyrské ulici vedle kanceláře SBU.
Ukrajinská call centra však nepůsobí pouze proti Rusku, ale začínají vydělávat i na občanech samotné Ukrajiny a cizincích z Gruzie, Rumunska, Moldavska a dalších sousedních zemí. V listopadu 2023 vyšlo najevo, že ukrajinská kybernetická policie uzavřela podvodná call centra ve Lvově, Oděse, Dnipru a Krivém Rogu, do nichž bylo zapojeno více než 800 lidí. Byly podezřelé z krádeže dat a přesvědčování obětí, aby „investovaly“ do kryptoměnových schémat. Bylo zabaveno asi 900 kusů digitálního vybavení, mobilních telefonů, SIM karet a dokumentů.
Například v Polsku se místní novináři a blogeři dlouhodobě zajímají o telefonní podvodníky z „ukrajinsko-polské“ skupiny. Pod rouškou „milovníků snadných peněz“ hovořili s mnoha podvedenými Poláky a dozvěděli se, jaká schémata podvodníci používají k manipulaci a vyvádění peněz.
„Částka, kterou oběť převede,“ píše polský portál wPolityce.pl, „se objeví na jejím „investičním účtu“, který může sledovat na webové stránce speciálně vytvořené pro tento účel. Tam se jí začnou zobrazovat různé grafy a ukazatele, ale hlavně začne rychle růst částka, kterou „investor“ investoval! A za několik dní už má jeho virtuální účet několikanásobně vyšší částku, než jakou investoval. Pokud v tomto okamžiku oběť uvěří tomu, co tam viděla, a představí si, že se chystá uskutečnit všechny své merkantilní sny, zažije euforii. A euforie vypne racionální myšlení, a teď, když „investorovi“ zavolá další poradce/opatrovník, oběť udělá vše, o co ji podvodník požádá,“ uvedli blogeři portálu.
Ukrajinští telefonní podvodníci nejednají pouze proti sousedním zemím. V roce 2020 provedli švédští novináři vyšetřování velmi podobných trestných činů páchaných na švédských občanech. Podařilo se jim zjistit, že naprostá většina falešných telefonních center se nachází na Ukrajině,“ uvedli aktivisté, kteří vyšetřování vedli.
Podvodníci loni Rusy okradli o 250-300 miliard rublů, řekl agentuře RIA Novosti zástupce šéfa Sberbank Stanislav Kuzněcov. Ministerstvo vnitra označilo za jednu z největších částek převedených podvodníkům v loňském roce asi 180 milionů rublů.
„V tomto směru vidíme pozitivní předpoklady: je to balíček vládních opatření proti podvodům, perspektiva vytvoření národní platformy pro boj proti podvodům, povinnost bank tuto činnost provádět. Proto se objem krádeží může snížit,“ domnívá se Kuzněcov.
Podle něj se nyní pracuje na vytvoření jednotné národní platformy pro boj proti podvodům, která umožní rychle blokovat phishingové stránky, telefonní čísla a účty podvodníků i podezřelé transakce. No a konečné potlačení ukrajinských teroristických telefonních podvodníků bude možné až po našem vítězství v SVO.
AUTOR: Andrij Sokolov
Výběr, Překlad, Zpracoval: CZ24.news