image22Myslíte si, že letecké nehody nemůže nikdo přežít? Omyl. Mnohdy i z dramaticky vyhlížející havárie vyvázne živý alespoň jeden člověk. Je to zázrak, štěstí, nebo existuje nějaký zaručený postup, který vám může zachránit život?

Je 19. července 1989 a Američan Upton Rehnberg nastupuje na let 232 společnosti United Airlines, chce stihnout synovy deváté narozeniny. Jeho oblíbené místo v zádní části letadla už je obsazené, proto dostává jedno z posledních volných – vpředu v blízkosti únikového východu. Má štěstí, kdyby totiž své oblíbené sedadlo dostal, nebyl by dnes mezi živými. V průběhu letu totiž dochází k selhání jednoho z motorů, ze kterého vyletí úlomek a zcela nešťastným způsobem přetne tři hydraulické ovladače. Kvůli tomu je letoun z velké části neovladatelný.

Přistání končí katastrofou
Pilotům se přesto podaří navést letadlo k ranveji v Sioux City v Iowě. Klesá ale příliš rychle. Naráží do betonové plochy, vzplane a převrací se. Letadlo se rozlomí na pět kusů a každý se řítí jiným směrem. Upton Rehnberg ztrácí vědomí, a když přijde znovu k sobě, visí hlavou dolů ze svého sedadla. Podaří se mu uvolnit popruhy, zamířit k východu a uniknout z letadla. 111 lidí při hrozivé nehodě zahyne, ale překvapivě je víc těch, kteří přežijí – tehdy se jich zachránilo 185.

Většina lidí obvykle přežije
Podobný scénář není nijak vzácný. Mohlo by se zdát, že přežít letecké neštěstí je vzácnost, ale není to pravda. Americký úřad pro bezpečnost národní přepravy například spočítal nehody amerických přepravců mezi lety 1983 až 2000 a zjistil, že 95,7 % pasažérů havarovaných letadel přežilo. I u vážných nehod, při kterých došlo k vážnému poškození nebo úplnému zničení letadla, přežilo 76,6 % cestujících. Existuje tedy nějaký návod, jak havárii přežít? Ačkoliv je každá havárie jiná, existují opatření, díky kterým můžete výrazně zvýšit šanci, že přežijete.

Důležitá je příprava
Na možnost havárie je třeba připravit se už předtím, než nastoupíte do letadla. Je dobré začít u oblečení. Chcete si vzít tričko z polyesteru? Svetr z akrylu? Tak na to raději zapomeňte. Pokud se vyskytnete v blízkosti požáru, podobná umělá vlákna mají tendence se roztavit a přilepit na kůži. A to je to poslední, co byste v případě havárie letadla chtěli zažít. Oblečení z vlny je zase odolné vůči ohni, ale pokud vaše letadlo havaruje v moři a vy se ocitnete ve vodě, vlna nasákne a ztěžkne. Což také není žádoucí. Některé oděvní firmy ale vyrábějí oblečení odolné vůči ohni, je proto dobré se informovat. Další důležitou položkou jsou boty. Víte jistě, že jsou dostatečně odolné, abyste v nich unikli z hořícího letadla?

Jak přežít náraz
Představme si tedy situaci, že letíte v letadle, kterému najednou začne hořet motor. Pád se zdá být nevyhnutelný. Co v takové situaci dělat? Připravte se na náraz. Buďte správně připoutaní pásy k sedadlu co nejtěsněji. Co nejvíce se předkloňte, dejte hlavu mezi kolena nebo ji opřete o sedadlo před vámi. Můžete si před ní dát i polštář nebo si ji chránit rukama. V případě, že se letadlo rozbije na milion kousků, vám toto opatření samozřejmě nepomůže, ale u lehčích havárií vám může zachránit život. Schovejte všechny ostré předměty jako například tužky, při nárazu by vás mohly zranit. Většina lidí je po dopadu letadla v naprostém šoku, mnozí strnou a bezradně zůstávají na místě, dokud jim někdo neřekne, co mají dělat. Někteří se nehnou ani pak, jsou jako v transu.

Útěk z ohnivého pekla
„Jedno z nejpodivnějších zjištění ze studia havárii je, že lidé nejvíce zápasí s úkonem, který je zdánlivě úplně jednoduchý – odepnout bezpečnostní pás,“ tvrdí britský expert na přežití James Mandeville. Ujistěte se tedy ještě před odletem, že víte, jak se pás odepíná – zvládli byste to i poslepu? Je pravděpodobné, že bezprostředně po nárazu letadla do země se vnitřek zaplní kouřem. To znamená, že neuvidíte ani na krok a navíc vám hrozí během několika desítek sekund udušení. Zhruba třetina obětí leteckých neštěstí umírá v důsledku vdechování kouře. Pokud nemáte respirátor, tedy ochrannou masku, dýchejte skrze kus navlhčené látky a držte se při zemi. Pokud se včas dostanete k únikovému východu, můžete ještě vyváznout živí. Cestu k únikovému východu je dobré zmapovat ještě před startem letadla – kolik sedadel před vámi se nachází? A zvládli byste otevřít dveře únikového východu? Odborníci zdůrazňují, že mít plán, co dělat v případě havárie, je pro přežití nejdůležitější.

Spor o bezpečné sedadlo
Možná vás napadne otázka, zda existuje v letadle nejbezpečnější sedadlo. Existují dva hojně citované výzkumy, které se na to snažily odpovědět, bohužel ale dospěly k protikladným závěrům. Podle studie amerického časopisu Popular Mechanics jsou totiž nejbezpečnější sedadla v zadní části letadla. A podle druhé, kterou provedli vědci z Greenwichské univerzity, je to naopak a největší šanci na přežití máte vepředu. Podle jejich dat, která zahrnovala 2000 přeživších ze 105 leteckých nehod, ale není úplně nejdůležitější to, jestli jste vpředu nebo vzadu. Podstatné je, jak blízko k únikovému východu sedíte – pokud k němu máte maximálně pět řad, vaše šance jsou slušné. Pokud 6 a více, je daleko pravděpodobnější, že zemřete, než že přežijete. Faktem ale zůstává, že havárie letadel jsou velice vzácné. Ročně při nich zahyne okolo jednoho tisíce lidí. To se sice může zdát hodně, ale na světových silnicích za stejnou dobu zemře více než milion lidí. Pokud ale máte přesto smůlu, je lepší být připraven.

3 neuvěřitelná přežití leteckých neštěstí

Přežil pouze 9letý chlapec
Kdy: 12. května 2010
Let 771

Letadlo libyjské společnosti Afriqiyah Airways letící z Johannesburgu se chystá na přistání ve své domovské zemi – na letišti v Tripolisu. Pilot však míjí přistávací dráhu a naráží do země. Umírá 103 osob a trosky letadla jsou rozesety po délce několik set metrů. Překvapení záchranáři však na místě neštěstí vyprošťují 9letého nizozemského chlapce Rubena van Assouwa, jediného přeživšího. Má mnohočetné zlomeniny nohou, ale jinak je v pořádku. „Nevím, jak jsem se sem dostal… Chci jít domů,“ říká v nemocnici. Tři dny po nehodě se vrací do své rodné země.

Z vojenské mise se vrátí jako jediný
Kdy: 19. ledna 2006
Let An-24

Skupina vojáků nastupuje v Kosovu do letadla ruské výroby Antonov An-24. Vracejí se po půlroční službě domů na Slovensko, na palubě panuje veselá nálada. Na hranicích Maďarska a jejich rodné země však letadlo naráží do zalesněného kopce, pouhých 20 kilometrů od svého cíle, letiště v Košicích. Při pádu zahyne 42 lidí. Přežije jediný člověk – voják Martin Farkaš, který v době havárie seděl připoutaný v zadní části letadla. O hodinu později na místo doráží vrtulník slovenské záchranné služby. Další dvě hodiny trvá, než je Farkaš přijat do košické nemocnice. Je zraněný, ale za pár dní se zotaví. Mrtvé kamarády však vídá ve snech ještě roky po události.

Dovolená se změní v horor
Kdy: 30. června 2009
Let Yemenia 626

Dvanáctiletá Francouzka Bahia Bakari letí spolu se svou matkou na dovolenou na Komorské ostrovy u Afriky. Jenže letadlo havaruje 14 kilometrů od pobřeží a rozlomí se. Bahia ale má štěstí v neštěstí, protože náraz ji vymrští z letadla do vody. Neumí pořádně plavat, ale podaří se jí chytit plovoucího úlomku z trupu letadla. Zpočátku slyší hlasy dalších přeživších, ale ty postupně utichají. Dívka v moři přečká 9 hodin, než pro ni připluje loď. Má zlomenou klíční kost, nějaké odřeniny a popáleniny, ale jinak je zdravá. Takové štěstí už ale nemá její matka a dalších 151 pasažérů, kteří při havárii zahynuli. Podobných případů, kdy havárii dopravního letadla přežije jenom jeden člověk, existují desítky.

Svět na dlani RF Hobby