image24

Denně na nás vyskakuje spousta nabídek. Oslovují nás bankovní i nebankovní společnosti, oslovují nás letáčky zasílanými přímo na soukromou adresu, zasílají nám emaily, volají na soukromá i služební telefonní čísla. Dokonce když se podíváme na soukromé internetové bankovnictví, tak první, co na nás vyskočí, je nabídka „okamžité, levné a bezrizikové“ půjčky, kontokorentu, či kreditní karty. Půjčky, úvěry, hypotéky na nás zkrátka útočí na každém kroku, v kteroukoliv denní, či večerní hodinu. A to i přesto, že člověk nemá dostatečné příjmy, a pasuje se se svými výdaji měsíc co měsíc a vychází jen tak-tak.

Zapomenout na finanční starosti je tak lákavé

Spousta lidí neodolá. Vždyť půjčit si lehce, bez prověřování všech příjmů a výdajů, bez razítka zaměstnavatele a bez potvrzení o stálém zaměstnání na cokoliv a na chviličku zapomenout na finanční starosti je tak velmi lákavé! Pravda jen do chvíle než je třeba začít lehce nabytou a většinou také exkluzivním úrokem opatřenou půjčku, hypotéku či úvěr splácet. Pokud máme skutečně zaručený dobrý a dlouhodobý příjem, je všechno v pořádku. Problém nastává v okamžiku, kdy dobře vydělávající člověk onemocní, zaměstnavatel zkrachuje anebo se firma neočekávaně dostane do problémů a propouští.

Podle oficiálních informací přichází o práci každý den v České republice na dva tisíce lidí. Nové pracovní příležitosti však nevznikají a tak je bilance na trhu práce čím dál tím horší. V prosinci loňského roku bylo bez práce 545 311 lidí. Míra nezaměstnanosti stoupla na 9,4 procenta a volných pracovních míst bylo v celé republice jen 34 893. Čistě statisticky tak na jedno volné pracovní místo čeká skoro 16 lidí.

Bez práce je však v České republice práce schopných lidí daleko více. Zcela z evidence úřadů práce totiž mizí lidé už po půl roce, kdy většinou podpora v nezaměstnanosti končí. Pravda, pokud člověk nemá přes padesát let. V tom případě může pobírat podporu osm měsíců, člověk o pět let starší jedenáct měsíců. Pokud práci nesežene, a v této věkové hranici je to skoro stoprocentní pravidlo, zůstává už jen možnost sociálních dávek.

Ano, vzít si půjčku na cokoliv je v současné době neuvěřitelně lehké, relevantní schopnost splácet své dluhy jako kdyby nikoho nezajímala. Jsou nám nabízeny další a další finanční produkty. Životní pojištění, lehké půjčky, levné hypotéky.

Lidé jsou zoufalí, banky zatím v klidu

Podle ekonomických průzkumů z posledních dnů například právě u hypoték jde o tisíce zoufalých lidí, kteří si v dobrém úmyslu, že své splátky zvládnou, půjčili na bydlení. V celkovém objemu se v ČR jedná o více než 25 miliard nesplácených korun. Banky si však podle všeho žádnou těžkou hlavu nedělají. U nás prý jde jen o 3,2 procenta z celkového objemu poskytnutých hypoték, zatímco v Evropě jsou čísla daleko hrozivější.

Podle České bankovní asociace však může být Čechů, kteří jsou těsně před krachem, daleko více. Varováním by mělo být především to, že do finančních potíží se u nás už dostávají také finančně gramotní lidé, kteří měli slušné příjmy a při podepisování hypotéky či úvěru byli označeni za bonitní klienty. Vypovídající je i to, že podle prosincových údajů České národní banky dluží české domácnosti 1,162 biliónu korun. Před rokem, v prosinci roku 2011, bylo přitom zadlužení Čechů o 43,8 miliardy korun nižší.

Varováním by mělo být i to, že český oficiální registr dlužníků eviduje až osm procent lidí, kteří mají potíž zaplatit svoje dluhy včas. Od skutečnosti zpožďování splátek je už opravdu jen krok k neschopnosti splácet a následně pak k osobnímu bankrotu. Těch bylo jen v lednu letošního roku vyhlášeno skoro 1700.

Ani pojištění proti neschopnosti splácet nás nemusí spasit

Určitou pomocí v těžkostech by mohlo být pojištění proti schopnosti své dluhy splácet. I to však může být pěkně zamotané. Toto pojištění není rozhodně nijak levné. Měsíčně stojí několik stokorun. Ale v případě, že člověk přijde o práci, trvá i několik měsíců, než začne banka jeho splátky sanovat.

Docela horor může být i rozhodnutí využít konec fixace úrokové sazby hypotéky snahou přejít k jinému peněžnímu ústavu, který nabízí menší úroky. V těchto případech se může jednat o měsíční úsporu několika tisícikorun. Ovšem úředníci některých bank, od kterých chtějí klienti odejít, to občas natolik zdržují, že člověk všechny byrokratické náležitosti jednoduše vyřídit nestihne.

Blýská se na lepší časy?

Ale abychom nebyli jen negativní. Snad se trošku blýská na lepší časy. Alespoň některým nekalým praktikám by měla zamezit novela zákona o spotřebitelském úvěru, která prošla v prosinci poslaneckou sněmovnou a před několika dny také senátem.

Kromě zákazu bianco směnek, předražených telefonátů a dalších šíleností si bude muset věřitel důsledně proklepnout žadatele o úvěr a jeho možnosti půjčku splácet. A pokud bude mít zákazník dojem, že jej finanční společnost tahá za fusekli a půjčila mu víc, než je schopen splácet, může se obrátit na soud. Ten pak posoudí vše a úvěrová společnost bude muset prokázat, že možnosti svého klienta posoudila správně. Novela, která už čeká jen na podpis prezidenta, zakazuje také ručení nemovitostí při nízké půjčce.

Podvodné telefony kryjí i operátoři – minimálně jeden. Jak se beztrestně okrádají zoufalí lidé za bílého dne se dočtete v magazínu Pravdu.cz | Pozor na podvodné číslo, nepřijímat hovory! >>>

Snad tedy konečně skončí agresivní invaze finančních poradců na všech úrovních a jejich atak na nás obyčejné lidi. Anebo alespoň zmírní?

Ilustrace: http://www.flickr.com/photos/regionalnikoordinatori/

Zdroj: Pravdu.cz

Pozor na cestu do finančních pekel

Čím víc houstne atmosféra v naší společnosti, čím víc se zdražuje, čím víc se lidé dostávají do finanční beznaděje, tím víc se kolem nás rojí moře podvodníků, kteří se snaží urvat kousek toho mála, co lidem zůstal.


A tak se bezplatné poradny Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) plní. Lidé se k nim utíkají jako k poslední instanci, která snad může poradit a tím pomoct. Na drahé právníky totiž většinou nemají. Podvedených je však čím dál tím víc. I proto zástupci SOS varují a vyzývají k větší obezřetnosti, například při podepisování jakýchkoliv smluv či dokladů. Pozor bychom si měli dát zejména při nabídkách zboží a různých finančních produktů. Ne všemu totiž můžeme dnes věřit.

Nic není zadarmo

Pozvánky na různé akce s obědem, nebo večeří jsou většinou jenom krycím nákupem předraženého zboží na splátky. Využívají je většinou senioři, kteří výjezdy za předváděčkami zboží berou mnohdy jako společenskou záležitost a zpříjemnění času. Senioři jsou také náchylnější všemu lehce uvěřit.

Také nabídky různých rychlých půjček a úvěrů nejsou tak výhodné, jak to jejich náhončí spotřebitelům slibují. Ano, skutečně nic není zadarmo a proto bychom si všechno měli nechat pořádně projít hlavou, než jakoukoliv nabídku na zboží či služby podepíšeme. Vždyť už při příchodu domů shledáme, že zboží či službu vlastně nepotřebujeme. A když si nabídku porovnáme s dalšími možnostmi, většinou zjistíme, že není tak výhodná, jak se nám původně zdálo. A už může být sakra pozdě. Náš podpis je na čertovém papírku většinou modrý na bílém a my jsme svou finanční duši upsali na mnoho let. Pokud se v průběhu splácení dostaneme navíc do finančních potíží, prodraží se nám naše transakce o penále ve výši mnoha procent. Je to cesta do finančních pekel.

Nejsme povinni nic podepisovat, když tomu nerozumíme

Odborníci ze Sdružení obrany spotřebitelů doporučují: vše si pořádně rozmyslet a nic pod nátlakem nepodepisovat. Pokud je smlouva psaná drobounkým písmem, mělo by nás to varovat. Nelze spoléhat na to, že prodejce vypadá tak solidně. Přece by nás neoblafnul! Nejsme povinni nic podepisovat, máme právo být obezřetní, vše si rozmyslet a pečlivě zvážit své finanční možnosti.

Pozor také na to, když nám někdo zazvoní u dveří a přesvědčuje nás, že si musíme něco koupit. Před několika týdny chodili od dveří ke dveřím českých a moravských domácností prodejci požárních hlásičů. Zcela vážně přesvědčovali majitele bytů o tom, že si je musí podle platné české legislativy zakoupit, jinak jim hrozí pokuta. Ovšem zapomněli je upozornit, že toto nařízení se netýká staveb postavených před 1. červencem 2008 a klasických bytových jednotek.

Mnoho zejména starších lidí naletělo a pod tímto nátlakem smlouvu s podomními prodejci podepsalo. Za jednoduché hlásiče se tak zavázali zaplatit několik tisíc korun, přičemž v běžné obchodní síti je lze pořídit za několik stokorun.

Od některých smluv lze odstoupit

Od těchto smluv mohou lidé naštěstí do 14 dnů odstoupit a podle informací ze Sdružení na ochranu spotřebitelů dokonce bez jakýchkoliv postihů a pokut. Ovšem také v tom je jedna pořádná klička. Odstoupit podle současné platné české legislativy nelze od smluv, u kterých si spotřebitel výslovně objednal návštěvu podomního prodejce domů a na takové to schůzce ve svém bytě smlouvu podepsal. A teď babo raď! Vysvětlete a hlavně dokažte u soudu, že jste si prodejce do bytu nepozvali ale jen ho po zazvonění pustili dál…

Pozor také na finanční firmy, které se zabývají spotřebitelským financováním, hypotékami a půjčkami. Smlouvy těchto společností totiž mohou být postaveny na principu takzvané „vratné zálohy“. Například firma Wüstenrolt Group s.r.o. vybírá vratnou zálohu v hodnotě několika tisíc korun za zprostředkování. Záloha je však vratná pouze do 14 dnů. A když člověk zálohu zaplatí, firma pak po něm vyžaduje další a další dokumenty. Vše je prodlužováno tak dlouho, až nakonec čtrnáctidenní lhůta vyprší a spotřebiteli zůstanou jen oči pro pláč.

Když podepíšeme, přebíráme odpovědnost

Rozhodně bychom neměli postupovat zbrkle. Každou smlouvu, kterou podepíšeme, bychom si měli přečíst a měli bychom ji také porozumět. Odradit nás nesmí ani příliš malé písmo. Pokaždé si vyžádejme kopii smlouvu. Máme na to právo. A když nám prodejce kopii odmítá dát, raději nic nepodepisujme. Může v tom totiž být nějaká liška zašitá.

To, zda smlouvu podepíšeme nebo ne, je jenom na nás. Ale pozor! Když už ale podepíšeme, přebíráme na sebe odpovědnost, za to co jsme podepsali.

Zdroj: http://pravdu.cz/finance/pozor-na-cestu-do-financnich-pekel